tisdag 24 november 2015

Snötjat, kolonipyssel och jordgubbsförberedelser

Jag blev trött på snö redan första dagen i söndags, fast de ynka mm som hamnade på gräsmattan redan var borta efter någon timme. 
Visst, det är vackert med t ex en frostig ros och Shiva i rabatten, men snö nej!
Rätt lite snö på min gård
(det är mitt kryddväxthus som speglas i fönsterrutan)...
Jag är så glad över att slippa en massa snö numer!
Dess mer snö i andra delar av Skåne, med obligatoriskt snökaos (givetvis). Bild från Facebook, liksom dem  nedan.
 Jag säger som Charlie Brown från Snobben; Jag är inte gjord för vinter! Jag vill ha flip flops!
Igår var det fantastiskt soligt och nästan vindstilla, efter en oerhört blåsig och kall helg. Titta så vackert koloniområdet är framför havet med lövtäckt mark från skogspartiet vid Kristiansstadsvägen:
Det var en del att fixa på Gretero eftersom växthusdörren ju blåst sönder i Stormen Freja. I förrgår kväll var jag förbi i mörkret för att tejpa fast den med gaffatejp, eftersom det var minusgrader natten till igår. Det var så mörkt att jag fick tejpa på känsla, men det såg ju ok ut! Det visade sig dock att klistret inte riktigt fäst, troligen p g a kylan så det var tur att jag tejpat så mycket att det höll!
När jag varit in och försökt ta reda på dahlia-knölarna, som just slokat, för att lägga dem i sågspån över vintern. Jag hade ställt dem i växthuset undan regnet och stormen, men det var -4 natten till igår, så jorden var frusen. Jag la fiberduk över och tar upp dem när den tinat.
Jag skördade de sista morötterna enkelt, eftersom jorden i pallkragarna inte frusit än. Jag bar så in de tidiga jordgubbsplantorma Honeoye. som också ska vara de störta i Sverige, jag köpt och satt i blomlådor isolerade mot kyla med bubbelplast till växthuset för att jag hoppas få riktigt tidig jordgubbsskörd till våren!
 När jag var klar i växthuset försökte jag tejpa bottenplattan till växthusdörren, men tejpen ville ju inte fästa. Fick ta och binda fast dörren med det orange snöre tidigare ägarna använde till växterna, (fast den är av syntet och därför växer in i växterna). Jag använder naturligt jutesnöre istället så allt detta har jag ändå ingen bättre användning för: Hoppas nu att detta kommer att hålla tills jag kunnat köpa en ny dörr!

Inga kommentarer: