söndag 8 november 2015

Höj IQ:t (motverka depression och demens) vetenskapligt med bl a musik

I augusti skrev fars barndomsvän dr Nisse SimonssonFacebook bl a "Hjärnan är plastisk, den blir bra på det man håller på med och lär nytt. Speciellt om man får liksom mentalt stå litegranna på tå.... Norman Doidge har skrivit en bok om det.”The brain that changes itself”.Varje tanke ord och gärning förändrar hjärnans cellulära anatomi. Nya synapser formas , nya nätverk skapas.Så kom jag att läsa en av Malcolm Gladwells böcker : Outliers. Han brukar hamna på New York Times bestseller lista varje gång han kommer med en ny bok. Han är verkligen makalös, han gör lite vanliga observationer och gör dem till underbara upplevelser.Han skrev i Outliers : ”It takes ten thousand hours to learn a skill”. Det tar tiotusen timmar att bli en mästare. Så var det nog inom kirurgin. Tänk om jag hållit på en vecka till då…..
I en annan bok såg jag att om man lär sig något svårt som man aldrig hållit på med tidigare så ökar man hjärnans reservkraft så att man kanske skjuter på demensen tills efter sin död. Det lät ju lovande.Jag har alltid varit avundsjuk på såna som kan spela ett instrument. Jag fick då för mig att jag skulle lära mig spela. Jag valde trumpet eftersom det är bara tre knappar. Klarinett och saxofon har ju knappar hela vägen, så det var rimligen inget för mig.Jag köpte en röd trumpet från Alibaba för 800 kronor.
Jag tänkte : Jag tar en röd. Jag har ju fått ett par röda byxor av hustru och ett rött armband har jag dessutom till min iWatch.Så nu har jag övat 173 timmar.
Delvis med hjälp att klara blåset eller som det kallas embochyren ,eller hur det nu stavas. Han som hjälpt mig heter Roy Okutami [sic!] och är en berömd jazztrumpetare.Hustru som är ganska så tondöv ungefär lika tondöv som jag är dyslektisk ,tycker att det låter bra.Nu kan jag ett femtiotal låtar och en del kan jag spela efter enkla noter. Målet är att efter ytterligare 9800 timmar kunna spela andra satsen i Haydns trumpetkoncer [sic!] under Storsjöyran 93 år gammal och sedan dö knall och fall.Vi får se. Hjärnan är ett målsökande organ.Man måste sätta upp mål och sträva ditåt. Utan mål blir det ingenting.Under mina år som medicinstudent såg jag mig som en efterträdare till förebilden Bertil Wikström som provinsare i Strömsund.Målbilden kan alltså förskjutas."  Mycket av det han skriver har jag redan tagit upp, men vill verkligen visa hans selfie:
"Min första och enda selfie."
Så till de sex roliga sätten att höja IQ:t enligt vetenskapen, som jag också känner igen från (vetenskapliga) artiklar om att bli lyckligare, motverka såväl depression som demens med. Inte illa, inte sant? Jag har översatt från iheartintelligence.com där är det Nisse gör faktiskt nr 1 på listan!:
1. Spela ett musikinstrument  Att spela ett instrument gör dig kreativ[något jag skrivit en hel del om] , det utvecklar din analytiska förmåga och förbättrar dina hjärnfunktioner enormt mycket.
Glenn Shellenberg utförde en studie vid University of Toronto, i vilken man fann att musikinstrument stärker hjärnbalken [corpus callosum], som förbinder hjärnhalvorna, och därför skapar nya förbindningar i hjärnan [neurala förbindelser]. Faktum är att de studenter som spelade musikinstrument som testerna utfördes på Visade en genomsnittlig ökning av  IQ:t på sju poäng. 
2. Läsning  Du kan läsa vad som helst verkligen precis vad som helst och din hjärna kommer att bli tacksam. Det finns tre typer av intelligens - flytande, krystalliserad och emotionell - och läsning förbättrar dem alla. Emotionell intelligens innebär medvetenhet och förståelse av sin egna känslor. Enligt IQTestExperts 'krystalliserad intelligens förlitar sig på existerande förmågor, kunskap och erfarenhet för att hitta lösningen av problem genom att använda den informationen ur långtidsminnet.
Flytande intelligens, å andra sidan, litar till möjligheten att förstå förhållandet mellan olika begrepp för att lösa problemet. Det är beroende av tidigare kunskap, förmågor och erfarenhet och kommer åt informationen ur korttidsminnet eller arbetsminnet
Utöver att förbättra alla dessa tre hjärnfunktioner hjälper även läsning till att minska stress och vem skulle inte behöva lite mindre stress? [Mitt eget problem för närvarande är att jag sedan ungefär två år knappt kan läsa texter som är längre än en tidningsartikel pga just stress. Jag har därför en hel hög med böcker och magasin, som jag tänkt läsa. Jag försöker lösa det genom att trappa ut medicinen jag nu ätit i ca två år. Den aktiverar nämligen mina noradrenalin-nivåer och jag kom nyligen på att vid stress frisätts mycket just noradrenalin i vår hjärnstam för att göra oss uppmärksamma på fara... Jag hoppas därför kunna komma igång och läsa längre texter efter årsskiftet. Det är inte roligt  att tvingas läsa om texter bara för att man inte längre minns vad man just läst annars. Jag har ju läst massor sedan jag var barn så det känns utfattigt]

3. Träna regelbundet  Ben-dagar på gymmet och några enstaka utmattande konditionspass kommer inte att hjälpa. För att kunna skörda fördelar som tankeskärpa är det regelbunden träning som gäller. En nattpromenad, en daglig simtur eller t o m morgonyogaYoga förbättrar dessutom minnet, inlärning, fokus, koncentration och förståelse. Regelbunden träning ökar nivåerna av livsviktiga proteiner som kallas brain-derived neurotrophic factor eller BDNF [neurotrofiska {ämne som stimulerar nybildning nerver} faktorer som härleds från hjärnan]. Denna protein är essentiell och håller neuronerna hälsosamma och skapar nya.
En undersökning av Gomez-Pinilla vid UCLA konstaterar att regelbunden träning t o m kan reparera synapser i ryggmärgen som är bundna till neuromuskulär aktivitet.
I denna undersökning har även det motsatta konstaterats vara sant - brist på träning och långa perioder av inaktivitet hindrar hjärnan från att fungera så bra som den skulle kunna göra.
4. Lära sig nya språk  När vi lär oss ett nytt språk svarar hjärnan genom att förbättra vår förmåga att planera och lösa problem. Att lära sig i h prata mer än ett språk förbättrar också vår förmåga att granska dess miljö och hjälpa tankeprocesserna att bli snabbare.
Det finns t o m forskning från Pennsylvania State University som visar att ett andra språk t o m kan öka den grå [fulla med neuroner] och vita hjärnsubstansen [fulla med nervtrådar]!

5. Ge hjärnan ett träningspass Antingen det handlar om att lösa korsord, spela dataspel eller sällskapsspel så ökar neuroplasticiteten av att vi utmanar hjärnan och det gör oss smartare.
Neuroplasticitet handlar om tydliga skillnader i förbindelserna mellan hjärnans olika delar och synapserna som uppstår när vi ändrar vår miljö eller situationer. Enkelt uttryckt betyder det att hjärnan justerar sina egna neuroner för att kompensera för de förändringar vi utför under våra liv. Att lösa problem får oss att bli medvetna om nya sätt att tänka på och förbättrar våra kognitiva förmågor!
bild lånad från www.spiritscienceandmetaphysics.com
6. Meditera  Det har varit lite forskning på meditation för förbättring som dr Richard Davidson, en framgångsrik professor i neurovetenskap vid University of Wisconsin-Madison har utfört. Hans fynd tyder på att meditation slutligen kan ändra hjärnans själva struktur och funktion.
Wired skriver att Davidson föreslår att “om meditation kunde förbättra hjärnans förmåga att visa ‘uppmärksamhet och känslosamma processer’ – känslor, om vi talar rent tekniskt om hans forskning  – kanske också kan användas för att förändra maladaptiva [beteende med negativa följder] känslor som depression”.
Hela hans forskning finns i Proceedings of the National Academy of Sciences. Hans resultat publicerades också i Wall Street Journal, och snacka om att det fick uppmärksamhet.
Det viktigaste att förstå här är att hjärnan kan förändra och läka sig själv (på sätt och vis). Olika aktiviteter engagerar olika delar av hjärnan så du kan därigenom förbättra dina styrkor och förminska dina svagheter. Det finns bokstavligt talat hur många sätt som helst att förbättra din hjärnas funktioner och öka ditt minne, samtidigt som du förändrar de känslomässiga gensvaren till ett mer positivt sätt att leva. Två av mina favoritmetoder att förbättra hjärnans aktivitet handlar om att resa till nya platser och att skriva. Jag tycker att upplevelsen av nya kulturer och sätt att leva öppnar upp sinnet för oändliga möjligheter och väcker nyfikenheten. [Jag skulle inte kunna uttrycka det bättre själv faktiskt!] Och att skriva handlar om att låta fantasin få vingar och flyga fritt -  så att den dina sinnen kan upptäcka platser den inte ens trott vore möjliga".

Inga kommentarer: