fredag 23 januari 2015

Bodils acceptans

Bodil Malmsten är den första svensk jag hört om som precis som jag säger "varför inte jag när så många drabbas".
Som hon skriver på bloggen 17 januari: "Vem som helst kan få cancer, buddister får cancer, akademiledamöter, lokalvårdare, skådespelare, författare som Christopher Hitchens, världens rikaste vegan Linda McCartneyJacqueline KennedySteve Jobs. Det behöver inte bli du, det måste inte bli jag, men alla känner någon med cancer, tänk på Cancerfonden står det i dödsannonserna.  Så dags."
Bild lånad från www.svt.se/opinion
Det tyder på att hon inte bara har en djup insikt i livets realiteter, utan också funnit acceptans och att försonas med sitt öde. Det är något jag är helt övertygad om är enormt viktigt för att inte bli bitter och känna sig drabbad. Att acceptera verkligheten innebär inte att man måste avstå från att försöka förändra en situation, utan att sluta upp med att föra krig mot sig själv och sin tillvaro! Det har jag skrivit mycket om så läs gärna i de gröna länkarna och här.

Inga kommentarer: