söndag 29 juni 2014

Pizza-premiär på Jazzköket

Jazzkökets gård under lördagens Foodstock
Jag insåg i torsdags efter sändningen att Fia Gulliksson lyckats så bra med Meny i P1 att min tidigare Karin Fransson-saknad nu blivit till Fia-saknad när säsongen slutat. Sådan tur att jag kan hoppas få den stillad bara jag beger mig till Jazzköket! Jag skrev det på Facebook och fick snart svar från Fia:
"Åh men tack, MalinMatilda - det värmer."
Fina Fia på bild från Facebook
I fredags hade dessutom Jazzköket premiär för sin Lagerbar med pizza, så då fick jag t o m en kram av fina Fia och därmed stillades min Fia-saknad. Eftersom det var invigning av pizza-ugnen så bjöds det på pizza, men Maja och jag var så hungriga att vi köpte en hel Sjömanspizza och delade på.
Den vill jag verkligen rekommendera! Fantastiskt gott med de hela musslorna och salta sardeller till god lokal öl (men konstigt nog ingen lager, fast det ju heter Lagerbaren..) .
Jag testade Triakels weisse som är en weißbier bryggd på vete och av sydtysk karaktär. Den är framtagen till folkmusikgruppen Triakels ära av Bakgården i Revsund till (precis som favoriten Lars Lager).
Vi smakade bitar av alla pizzorna, som var riktigt goda, men var helt nöjda med att vi beställt just Sjömanspizza. Den är verkligen oerhört god!
Så här tjusigt såg det ut vid pizzaugnen och disken innan det översvämmades av människor som kom för att smaka.
bild lånad från jazzköket 





Inne i Lagerbaren uppmanas man även att leka discjockey, så jag passade på att spela några grammofonskivor när det blev tyst en stund. Där finns många LP-skivor, men jag saknade verkligen Nina Simone för hade tänkt spela Don't Let me be MisunderstoodJazzköket hälsar att hon finns inne på en hylla, så till nästa gång får ni nöja er med:
Nina Simone var en fantastisk pianist och folkrättskämpe
utöver en gudabenådad sångerska

Eftersom hon hänger uppe i Jazzköket antog jag nämligen att hon var en gemensam favorit för mig och förre Östersundsavdokaten Staffe (Staffan Werner).

Inga kommentarer: