torsdag 19 juni 2014

Gymmet med inflammation av muskelfästet!

Första träningspasset på gymmet på över en månad igår. Under stora delar av våren har jag nämligen fått allt ondare i muskelfästena vid höger skuldra. Troligen p g a överansträngning eftersom jag inte alls, som rådligt är, vilat utan kört på som vanligt. Tills jag for till Skåne 14/5 vill säga, då jag inte hann träna alls och heller inte kände att jag behövde det eftersom renoveringen var styrke- och konditionsträning nog i sig.

 Axeln fick dock jobba mer än vanligt eftersom tapeter skrapades bort under flera dagars tid. Så smärtan blev outhärdlig efter ett tag och tvingade mig att vila. Inflammationen blev dess mer ansträngd eftersom jag knappt kan använda vänster arm (som delvis är förlamad pga hjärnblödningar).
Aj-aj, min ömma högra skuldra
Denna kroppsliga vila innebar att jag tog tillfället i akt att försöka kolla upp inflammation i muskelfästen. Jag har ju däremot aldrig fått en sådan konstaterad, men det är precis vad det verkar som när jag läser om det. (Det är ju så svårt att få läkartid här i Jämtland och jag tränar inte längre på något bemannat gym, där jag kunnat fråga. Ett helt livs tränande tycks dock ha hjälpt mig, för jag fann att mycket av de slutsatser jag själv dragit visade sig stämma:

"Det är framför allt tre muskelfästen som kan smärta i skuldran: supraspinatus, infraspinatus samt subscapularis. Orsaken till smärtan kan vara en akut skada --- men vanligare är någon form av överanvändning eller träningsskada. Ibland finns ingen påtaglig orsak. 
Skadan kan initialt ge en inflammationsprocess i senfästet (tendinit) vilken efter en tid ger upphov till en mikroskopisk ärrvävnad (tendinos/tendinopati)som kan ge smärta i åratal om ej adekvat behandling ges. [Verkligen dags för mig med vila och behandling alltså!] Besvären minskar vid vila men återkommer ofta vid rörelser som orsakade skadan från början. Smärta kan stråla ned i överarmen till armbågen.  
Symptom Smärtor vid och efter ansträngning (träning) samt ömhet vid tryck över musklernas fästen. 
En engelsk video av övningen kan du se och
få förklarad här! Där förklaras också skillnaden
mot koncentrisk träning bra på engelska.

Behandling Vila tills smärtan är borta vid träning. [Dvs ett tag till, men jag tränar resten av kroppen!] Använd ett värmande skydd vid rehabilitering och träning. Rekommenderas att använda en pilatesboll vid rehabilitering av skadan för att träna upp ryggen och påskynda läkningen av skadan. Inflammationshämmande medel kan också med fördel användas och inflammationen läker ofta ut efter några veckor. [Nu har jag bara vilat mina skuldror i några dagar, men med hjälp av Voltaren och vila bör det alltså ge med sig snart!]" "Behandling kan [-även] bestå av djup tvärmassage och/ eller eccentrisk [sic! excentrisk] träning alternativt injektion av en liten dos kortison i fästet. För idrottsaktiva förordas dock viss försiktighet med kortison." 

Övningar (när smärtan avtagit!) [80-talsfavoriten] Kissande hundenExcentrisk träning kallas även negativ träning och för skuldrorna förordas t ex Utåtrotation  i cable/med gummiband,


Voltaren har samma verksamma ämne som migränmedicin
Voltaren innehåller diklofenakdietylamin, vilket även min tidigare migränmedicin Diklofenak gör. Det innebär att den inte rekommenderas till astmatiker, har haft magsår eller de som är överkänsliga mot acetylsalicylsyra eller andra läkemedel mot feber, smärta och inflammation som t ex Treo eller Ipren. Det är också viktigt att använda det i max 14 på varandra följande dagar om det visat förbättring efter sju dagars användning.

PowerPlaten fick dock göra tjänst vid mitt första gympass, vilket skedde med den äran!
PowerPlate belastar ju varken skuldra eller huvud
så i tisdags blev det äntligen ett pass på gymmet!
Kortisoninjektion är en "snabb och väldokumenterad behandling" men jag är skeptisk till det och fördrar att i s f testa djup tvärmassage, som "kan ersätta "om inte inflammationen är för uttalad. Även s.k  eccentrisk [sic! excentriskträning kan utföras i behandlande syfte alternativt att minska risken för återfall. Med en rätt diagnos kan nästan alla smärtor i skuldran behandlas ickeoperativt men vid terapisvikt måste ibland ett kirurgisk ingrepp övervägas."

Inga kommentarer: