torsdag 10 april 2014

Filmkonstigt

I lördags var det vernissage för Filmkonst, en utställning där vi sexton, konstnärer, illustratörer och konsthantverkare tolkade filmer och presenterade verk i helt skilda tekniker. Filmkonst visas på på Galleri Mono, Fritzhemsgatan 92, Frösön.
Galleristen Lennart Jonasson Marilyn,
ett analogt foto av hans dotter Agnes Ros som
Andy Warhols version av Marilyn
Curerat utställningen har journalisten Fredrik Alverland gjort ihop med galleristen Lennart Jonasson, som även deltar i utställningen med fotot ovan. 
Curatorn Fredrik Alverlands bok säljs till specialpris
och på stereon spelades givetvis filmmusik
Alverlands  stora filmintresse visades främst när hans omfångsrika bok Viddernas Landskap på den Vita Duken kom ut i december. Naturligtvis säljs den också på galleriet under utställningen, under stereon med filmmusik.
Anders Sunessons installation Prärie är inspirerad av Rawhide
Driftige illustratören Anders Sunessons har bearbetat barndomsminnen från tidigt 1960-tal i sin installation Prärie. TV-serien Rawhide visas på TVn och lillebror Magnus sitter med cowboy-hatt på väggen=golvet och tittar och mellan honom och TVn är en gammaldags golvlampa placerad. Det enda som saknas är egentligen signaturmelodin med frasen Head ' em up - move 'em out. Den kan du dock lyssna på längre ned i det här blogginlägget och även se lite.
Anna Norlén tolkar Spring Lola med den veckade
målningen Allt Annat är Ren Teori
Den fräckt veckade akrylmålningen på kartong har målats av Anna Norlén, som tycker att Spring Lola berättar historier om vårt mänskliga beteende och om hur vi alla hänger ihop utifrån slump-teorin, kaos-teori eller fjärilseffekten. 
"...Bollen är rund, ett spel varar i 90 minuter. Allt annat
är ren teori. Nu kör vi!" Så inleds Spring Lola. En film
som enligt Norlén är genialisk i sin enkelhet.
Det faktum att en till synes liten och obetydlig händelse långt borta kan få enorma konsekvenser för världen. Poängen är att det i praktiken ofta är omöjligt att bestämma den verkliga orsaken till en dramatisk händelse. Kaos-teori handlar om att det som tycks vara oförutsägbara matematiska eller fysiska fenomen innebär svängningar och skiftningar som i princip faktiskt går att räkna fram, trots att det inte verkar så.
Malin Alméns Varulvssjuka 
Malin Alméns digital-printen Varulvssjuka har sin grund i hennes starkaste bio-minne, när hon och hennes pappa såg En Amerikansk Varulv i London på Slottsbiografen i Uppsala 1981.
Rene Engström I Don't Know the Finish. Animation...
Rene Engström tecknar normalt serier och visar här hur en serietecknare tacklar filmmmediet i videoinstallationen I Don't Know the Finish, där en kort sekvens ur filmklassikern Casablanca tecknats i tusch
...och tuschteckningarna ur den från Casablanca
Tusch-teckningarna är storyboard-liknande och visas upphängda i i klämmor på linor bakom animationen. Ljudet hör man i hörlurar och kontrasten mellan det och bilderna försätter publiken i ett motstridigt känslotillstånd.
Anna Erlandssons Fåglarna
Anna Erlandsson förvånar sig själv genom att välja Fåglarna, fast hon överhuvud taget inte ser otäcka filmer. Hennes version av Fåglarna känns dock mer charmig än otäck, vilket jag är övertygad om att jag inte är den enda som tycker. 
Fåglarna är gjorda av gips, mosaik och riktiga fjädrar
Att Erlandsson inspirerats av Alfred Hitchcocks dramatik och snygga scenerier känns för mig troligare än att hon också inspirerats av "extremt tuffa kvinnorna Agneta, Noomi, Sussie, Tina, Karin och Bitte som lekte Mördarleken en lördagsnatt i Enafors"...
Det Omöjliga i att Älska Någon Annan mer än Sig själv
Blyertsteckning av Helene Gedda ur Laurence Anyways
Det Omöjliga i att Älska Någon Annan mer än Sig själv funderar Helene Gedda om med sin blyertsteckning. Inspirationen kommer från Laurence Anyways, som hon betecknar som "en känslomässig käftsmäll".
Daniel Hansson målade Raging Bull i akryl ur Tjuren från Bronx
Daniel Hansson vill med målningen Raging Bull propagera för att Tjuren från Bronx innebär en av Robert de Niros bästa rollprestationer. Han tycker att Tjuren från Bronx förtjänar den uppmärksamhet som Rocky fick istället.
Ida Norlén tolkar Berättelsen om Pi med
blyertsteckningen Pi
Med blyertsteckningen Pi tolkar Ida Norlén Berättelsen om Pi, fast hon "hatade att räkna matte" i gymnasiet när hon såg filmen. Hon är väldigt intresserad av att veta meningen med allt och hur det fungerar och för henne handlar filmen om just människans vilja att förstå och hon blev plötsligt fascinerad av matematik, "när den används för att finna logiken bakom allt inom oss".
Akrylmålningen Goddess in Distress av Kaape ur Barfly
Gustav Kaape Lindqvist läste Hollywood av Charles Bukowski, och den filmades med titeln Barfly. I en bar upptäcker huvudpersonen en "gudinna i nöd" och det är denna Goddess in Distress han valt att skildra i sin målning, där även Bukowski själv skymtar i baren.
L'ecume des Jours av Maya Westlund
Dagarnas Skum som skildrar en surrealistisk klassresa nedåt har inspirerat Maya Westlund till verket L'ecume des Jours. En akvarell i röda toner gör där "klassresan nedåt" och blir till en röd "skithög" av formskum, som vilar äcklande på golvet.
Anders Ramsells Blade Runner the Aquarelle Edition
Anders Ramsells fantastiska akvarellanimation Blade Runner the Aquarelle Edition har jag sett och skrivit om tidigare. Naturligtvis måste detta mästerverk finnas med i utställningen, där filmen visas med hörlurar tillsammans med ett antal av de små akvarellerna. Här finns alltså ytterligare en chans att se den!
Lennart Samors tre akrylmålningar ur In the Mood for Love
heter In the Mood for Love, Din fru Gillar och
Men Jag står Inte Ut
Lennart Samor tycker att In the Mood for Love är perfekt; han "älskar fotot, musiken och det återhållsamma skådespeleriet." därför har han valt att fokusera på färgerna i den och han har även lagt in citat ur filmen i Din fru Gillar och Men Jag står Inte Ut
Linda Svedberg Sången från Roy har inspirerats väldigt av
Roy Anderssons Sånger från Andra Våningen
Linda Svedberg älskar allt i Roy Anderssons filmer och skulle vilja ringa honom och utbrista "Hej Roy, jag tror att vi är soulmates". Det märks och det tycker jag faktiskt att hon ska göra. Då kan hon passa på att berätta om Sången från Roy, som hennes verk här heter. 
Svedbergs underbara Roy Andersson som fågel
för att visa på hans fågelperspektiv i filmerna
Sånger från Andra Våningen är inspirationen här och det är så bra. Roy-fågeln i cernit-lera sitter på en gren och observerar världen nedanför. Den innehåller exempelvis akrylmålningen med den sömnlöse trollkarlen som sitter och undrar var allt gick fel. Andersson gör många tagningar och Svedberg har målat många lager. Det har hon gjort riktigt bra! 
Jag visste inte att Linda Svedberg också är en så duktig målare.
Christoffer Svensson har Philip Seymour-Hoffman som favoritskådespelare och valde därför att tolka favoritfilmen The Master i en stor målning. Efter att ha kämpat, misslyckats och åter försökt utan att lyckas återge Seymour-Hoffman med "den respekt han förtjänar" bestämde Svensson sig för att istället helt utelämna honom ur bilden. Det ser jag som ett oerhört lyckat beslut, som ger bilden en extra dimension.
Christoffer Svenssons The Master har utelämnat
nyligen avlidne Philip Seymour-Hoffman
Slutligen kommer vi till mina tre målningar i akryl. De föreställer min barndoms store idol och mansideal, Burt Lancaster, som jag även skrivit om tidigare.
Jag valde att skildra honom akryl från både sjörövarfilmen den Röde Piraten, som jag nog såg nästan dagligen under flera års tid.
Härifrån
Klassikern Härifrån till Evigheten med Deborah Kerr i den kvinnliga huvudrollen var epokgörande när den kom 1953. Kanske även eftersom den bild som brukar illustrera den visar en kvinna i överläge på en sandstrand. Den bild jag målade av sker alldeles innan den, eftersom jag ville visa hennes övertag än tydligare.
Kapten Vallo, den röde piraten
Jag tycker inte att den andra bilden från Härifrån till Evigheten håller, men däremot visas ytterligare en målning från den Röde Piraten på Galleri Mono.
Klicka på bilden så öppnas ett fönster
med stor text så du kan läsa! Ur ÖP
Läs mer om utställningen i ÖP och LT! Senast 27 april måste du bege dig till Galleri Mono för att uppleva Filmkonst!

Det enda jag saknar är egentligen filmmusiken till dessa filmer, så här kommer några klipp: 
Temat till  Rawhide

introt till den Röde Piraten, som jag aldrig gjorde något av

Introt till  Spring Lola.

Goddess in Distress-scénen ur Barfly



Soundtrack  Fåglarna

Fever Ray If I Had A Heart ur Laurence Anyways


Inga kommentarer: