söndag 11 mars 2018

”Vetenskaplig lycka” enl Seth Selleck

Jag var på föredraget The Science of Happiness med Seth Selleck på biblioteket. Han är hitflyttad amerikan som jobbar som ungdomssamordnare i Simrishamns kommun för projektet Ungdomens hus Bénka-dí  på biblioteket. Alla bilder i inlägget är hans och kommer från föredraget, som hölls på engelska.
”Tillåtelse att vara mänsklig”

I föredraget frågade sig Selleck  ”Varför ökar psykisk ohälsa i världen? Vilka faktorer påverkar livsglädjen? Hur kan vi bäst möta alla utmaningar i vår snabbföränderliga värld?” 
"Klinisk depression är epidemisk globalt
[beroende på bl a] Stress, ohälsosam kost, ensamhet,
brist på motion, solsken och sömn" dvs ämnen
jag återkommit till här ofta
Denna föreläsning har hållits just för  Bénka-dí-ungdomarna och tar upp den ökande psykiska ohälsa som drabbar såväl unga som gamla, och Seth Sellecks tankar om hur man kan råda bot på den. Det är dessa som presenteras bl a på bilderna här och det handlar om ämnen jag tagit upp ofta här.

Vi söker alla Lycka [som beror på]  
  • Nedärvda nivåer  
  • Tankar och känslor kommer och går 
  • Observerande av jaget och livet 
  • Accepterandet av jaget och livet [jämför med ACT-terapi]  
  • Att välja fokus
  • Valet av agerande, vanor (istället för att bara reagera) 
  • Skapa och utveckla attityder [men han menar, tvärtemot forskningsresultat,  att vi inte bör förvänta oss något särskilt för att risken då är att vi blir besvikna 


"Förväntansluckan
  • Vår VERKLIGHET jämförd med våra FÖRVÄNTNINGAR
  • Rika samhällen är mindre lyckliga
  • Annonser och sociala media
  • Oftast är vi inte rika, vackra, bra eller framgångsrika nog
M a o när vi jämför oss med andra istället för att uppskatta och njuta av det vi har här och nu och är närvarande även i de allra minsta detaljerna av vardagen så kan vi omöjligt finna lyckan. Jag brukar säga att mitt lyckligaste ögonblick var att sitta och lyssna på mina nyfunna vänner på en indisk tågstation, där de satt och pratade och skrattade åt småsaker på ett sätt som gjorde att jag kände mig bekväm och delaktig, fast jag inte förstod mycket av vad som sades på Marathi.
Att skapa lycka är som att träna våra muskler:
  • Observera. Bli medveten om långtidslyckan [som jag vill kalla förnöjsamhet]
  • Justera dina förväntningar [eller som jag vill påstå; jämför dig inte med andra, utan förvänta dig det som är möjligt för just dig!] 
  • Sakta ned och skapa en hälsosammare livsstil
  • Spendera tid med dem du älskar utan distraktioner, ansikte mot ansikte
  • Skriv ned en positiv upplevelse var dag
  • Skriv ned eller berätta för någon om fem saker du är tacksam för var dag
  • Var snäll och gör små vänligheter som gör [en positiv] skillnad för någon [Jag återkommer till hur smittsam vänlighet, är här; i november bekräftades av Psychologytoday.com; att vara snäll gör dig lycklig!]
  • Gör positiva handlingar tillsammans med andra
bild lånad från hjarnfysik

Det handlar m a o om hjärnans neuroplasticitet; att skapa nya synapser [kommuniskationsvägar mellan våra nervceller] genom att öva, på samma sätt som vi kan träna upp våra muskler. Träna på och finn därigenom just det som gör dig lycklig!!!

Inga kommentarer: