onsdag 28 mars 2018

Tage & Hasse-hyllning av högsta klass på Skillinge teater

I söndags fick jag vara med om en fantastisk halvannan timme med musik jag älskar sedan decennier, nämligen Svenska Ords, eller m a o Hasse & Tages. På mysiga Skillinge teater hyllade stockholmska vokal-ensemblen FiveLive förstärkta med legendariske jazztrumpetaren Jan Allan, pianisten Alexander Baginski Ekroth, basisten Per V Johansson och skådespelaren Bodil Mårtensson vad de valde att kalla Tage & Hasse.
Bodil Mårtensson läste det bästa monolog jag
vet; Tages om sannolikhet.

Jan Allan, som jobbade med Hasse&Tage sedan Glaset i örat 1974, berättade i Ystan (som jag nu lärt mig att en ska kalla lokaltidningen här) att den genialiska idén med en musikalisk Hasse&Tage-hyllning kommer från körledaren Anna Skagersten.
Han delade också generöst med sig av minnen från sin långa tid med Hasse&Tage i föreställningen och det var underbart att höra om alla följande klassiska revyer som Spader MadameGlaset i örat och Svea Hund.
–De är mina bästa arbetsgivare alla kategorier. Vi gjorde 200 föreställningar med Svea Hund, det var aldrig tråkigt. Dessutom var det alltid fest. Det var lika genomarbetade fester som revyer
Skickliga FiveLive består av Åsa Engström, Barbro Hedin, Agneta
Rosberg, Maria Toll och körledaren Anna Skagersten, som också
arrangerat det Hasse & Tage-material hon valt ut

Jan Allan var också med i flera Hasse&Tage-filmer, som Picassos äventyr, inspelad i Tomelilla med omnejd. Han var också trumpetare i Picassos äventyr på kabarén i Montparnasse.
Jan Allan har spelat med de stora Lasse Gullin, Arne Domnérus, Bengt Hallberg, Monica Zetterlund, Georg Riedel och Jan Johansson.
Hyllningskonserten är verkligen bra med fantastiska musiker: Jag som älskar ord, särskilt Svenska Ords, njöt och mimade igenom nästan hela föreställningen. Håller med Ystans Bengt Eriksson om att Anna Skagersten briljerar i Donna Juanita.
Det enda jag saknade var O vad en liten gumma kan gno ur Glaset i örat så när jag nämnde det för sköna Maj Ström gav hon mig en helt perfekt present från Hasse&Tage-muséet i Tomelilla, där hon varit engagerad! Jag älskar 🎼verkligen den låten🎵men blev väldigt glad över en underbar version av Donna Juanita.
Älskar verkligen Skillinge teater som sedan vintern 2017 drivs av skådespelaren och regissören Nils Peder Holm och  Karin Johansson-Mex, som har över 25 års konkret erfarenhet som producent eller chef inom kultur, akademi och mediasektorerna med ett mycket starkt kontaktnät inom hela kultur- samt mediesektorn i Skåne. Jag var där på ett oerhört genomarbetat seminarium om film i Skåne i somras och nu blev glad över att höra att underbara Camilla Plum kommer dit på vårmarknaden 12 maj, för nu ska även jag det!

Inga kommentarer: