lördag 16 september 2017

Smulpaj med ett flamberat calvados-äpple

Av ett enda äpple gjorde jag en liten smulpaj genom att börja med att sätta ugnen på 200C.

Blandade så
50 g kallt smör
1 msk mandelsmjöl
2 msk havregryn
1 msk råsocker
Lite kanel
Lika mycket vaniljsocker 
i en matberedare till en smulig deg.

Skalade och kärnade ur
1 äpple
 som jag stekte i
En klick smör
2 msk råsocker 
fick smälta i stekpannan och så tillsatte jag
Lite kanel
Lika mycket färskmalen kardemumma 
Jag tog pannan från pannan och hällde på
En skvätt Calvados

så den blev varm men inte kokade och tände på och flamberade med ett lock i närheten för att kunna kväva elden. Rörde om o hällde i smord ugnsfastgorn som jag smulade smuldegen över. Gräddade i 175C mitt i ugnen 10-15 minuter och serverade med

En klick créme fraishe
Blandad med
Färskmalen kardemumma 

Du kan givetvis göra en vanlig äppelsmulis och bara dela ett äpple i bitar och strunta i att steka och flambera i calvados! För att göra fler portioner använd ett äpple för varje person o ta resten av ingredienserna multiplicerade med antalet portioner. Mums!!! 

Inga kommentarer: