fredag 15 september 2017

Långt ifrån fyrkantig Square

Ruben Östlunds Guldpalmenbelönade och svenska Oscars-bidrag the Square har håvat in beröm från alla håll och nu stäåmmer även jag in i kören. Fast jag sett så lite film sedan jag flyttade såg jag faktiskt the Square på Gylleboverket Folkets Bio och blev verkligen fast. Främst eftersom den behandlar konstvärlden med sådan insatt auktoritet, vilket verkligen inte är vanligt.
Det bör dock inte överaska med tanke på att Marina Schptjenko från inflytelserika Stockholmsgalleriet Andréhn-Schiptjenko spelar en av huvudkaraktärerna, museichefen Christina.
Det är fascinerande hur en planerad utställning på Christians prestigefulla konstmuseum/galleri X-royal, inhyst i det avskaffade kungliga slottet, helt tas över av två unga reklammän. Eftersom utställningen ska få mesta möjliga publicitet hamnar konsten som ska ställas ut helt i bakgrunden. För att få flest youtube-klick kastar reklamkillarna in det ena mer bisarrt än det andra: "En tiggare behövs, men det måste vara ett blont barn och hon måste ha en kattunge. Vi måste spränga dem i bitar så att all media, såväl gammal som ny debatterar utställningen!"
Utställningen the Square har också inspirerats av ett verkligt konstverk, precis som ryske Oleg Kulik är den som inspirerat till apan i performancen på affischen. Dessutom har konstverk råkats städas bort för bl a Damien Hiest 
Här finns också gated comunities, som dem jag känner från tiden i Johannesburg, mitt i Stockholm. Gå och se!

Inga kommentarer: