torsdag 1 oktober 2015

Glutenfri citronkladdkaka

Första gången jag gjorde denna syrliga citronkladdkaka så höll den knappt ihop. I och med det insåg jag hur svårt det är att rakt av ersätta vetemjöl med mandelmjölet ensamt. Jag läste så in mig på att man kan tillsätta fiberhusk för att binda ihop det, fast mandelmjölet ju saknar gluten.
Syrlig citronkladdkaka
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och kokosa (använd kokos istället för ströbröd) en form, som är  ca 20 cm i diameter. Smält
150 gram smör
och låt svalna. Alt. låt det bli rumsvarmt.Tvätta och torka
1 ekologisk citron
riv skalet och pressa ur saften.

Vispa
2 ägg  
2½  dl råsocker
vitt och fluffigt.

Tillsätt det svalnade smöret och blanda ihop
1 tsk vaniljsocker  
1 dl mandelmjöl
1/2 dl fiberhusk
med citronskalet.
Vänd ned i smeten med citronsaften och häll i formen.
Grädda mitt i ugnen  på 150 grader i ca 30-40 minuter. Servera gärna med lättvispad grädde, vaniljglass, lakritssås och/eller pudrat florsocker.
Jag älskar det som är syrligt så denna kaka är jag övertygad om att jag kommer att göra mycket under citrussäsongen.

Inga kommentarer: