tisdag 29 september 2015

Oväntad blomning

Purpurblad är en krukväxt som jag är uppvuxen med, eftersom den dels är enormt enkel att föröka, relativt torktålig och min mor hade sådana under hela min uppväxt. Jag har haft sådana sedan jag var i 11-12-årsåldern, eftersom jag älskar den mörkt violetta färgen som drar mot grönt på bladverken. 
När den blir för torr blir den dock väldigt skräpig, eftersom bladen blir liknande silkespapper, som sprids för vinden. Jag har därför alltid varit väldigt noga med att den ska ha nog med både ljus och framför allt vatten.
Jag dock aldrig tidigare sett den blomma tidigare. Igår upptäckte jag dock blomman överst på den som är i köksfönstret och tänkte att det måste bero på just ljuset. En stund senare såg jag dock att även de i vardagsrummet, som hänger mörkare, också blommar.
Jag tror därför att de helt enkelt inte trivs norrut, för inte heller när jag bodde i Stockholm har de blommat. I o f s är ju denna lägenhet oerhört ljus, vilket inte mina Stockholmslägenheter var. Visst är blommorna söta?

Inga kommentarer: