söndag 18 oktober 2015

Äppelrosor med socker och kanel

Inspirerad av denna fantastiska instruktionsfilm av Cooking with Manuela hur man snabbt och enkelt bakar äppelrosor av färdig smördegCooking with Manuela har fått en ny följare. 
Se gärna hennes film för utförligare instruktion! Själv filmar jag inte och jag bytte ut marmeladen hon har i sitt recept mot smör med kanel och socker istället eftersom jag tycker att det är godare.
Mina Äppelrosor med socker och kanel (6 st)
Jag började med att sätta ugnen på 225°, ta kärnan ur 
två äpplen 
som jag skalade, skar i tunna skivor och la i vatten som jag pressat 
en halv citrons saft i 
och satte i mikron i två minuter.
Så kavlade jag ut
två plattor av smördeg (ca 100 g = nästan ½ pkt) och delade degen i sex remsor. Jag blandade rumsvarmt smör med kanel och socker
som jag bredde över smördegen. Jag la så äppelskivor omlott över en kant av degen.
Lossade smördegen på den andra sidan av degen och vek den så att äppelbitarna sticker upp över kanten.
Rullade så degen till en ros, som jag la i en pappersform i muffinsformen.
Satte in i ugnen, sänkte temperaturen till 200° och gräddade tills de fått färg (ca 20 min). När jag tagit ut dem ur ugnen pudrade jag florsocker över äppelrosorna, som jag avnjöt till gott te.
Experimentera gärna med fler smaksättningar! Här t ex Päronrosor med lemoncurd.

Inga kommentarer: