söndag 11 oktober 2015

hÖsterlensalongen 2015 dubbelt upp!

Årets hÖsterlensalongen hade nära 300 bidrag från 70 ansökande konstnärer, vilket var hela en fördubbling av fjolårets. Allt som allt valdes 38 konstnärer att delta med 98 verk, så i år visas utställningen både på Gyllengården och på Galleri Ekdala (bilderna nedan), båda i Smedtorp. Det senare drivs av Kajsa och Mats Josephson sedan 15 år, de två är glada över att delta i hÖsterlensalongen, eftersom det visar på att evenemanget växer. 
"Kvaliteten på de inkomna konstverken har höjts ytterligare en nivå i förhållande till första gången. Urvalet som vi gjort är utifrån en bredd i konstuttrycken. Vi har letat efter en linje och ett personligt uttryck i varje konstnärskap.” skriver juryn, bestående av Dennis Dahlqvist, konst- och kulturkritiker hos bl a SVT (som även var med ifjol), Kristin Svensson, chef på Tomelilla konsthall och Astrid Sylwan, konstnär från Stockholm, till alla som ansökt.
Även när det gäller årets juryuppsättning var variation det vad man ville ha och det tycker jag man lyckats med.
– Vi ville ha en jury med olika infallsvinklar. Dessutom kommer Astrid Sylwan från Stockholm, vilket ger ytterligare ett perspektiv på Österlen-konsten, säger Hans Wåhlander.
Jag vill dock gärna påpeka att även Dennis Dahlqvist ju är Stockholmsbaserad fast han bor i en trelängad gård utanför Bollerup, där han även har Allmogemuseum, under sommarmånaderna.
Mats Areskoug visar vackra C-printade foton (som jag gissar) går så nära motiven att jag uppfattar dem som abstrakta. Liknande hur jag själv försöker jobba inom måleriet.
Urtid Tids ur av Bertil Arkrans av laserat trä och Vredens Dag, glicéeprintat foto av Håkan Fredén, som var med även ifjol, på väggen i bakgrunden.
Ulf Flenberg har skapat de fantastiska skalbaggarna Myskbock (ej fotad), Glanspraktbagge (ovan) och Ekoxe (nedan) i fusat/slumpat glas
Peter Öhmans härliga träskulptur Amerikaklockan  innehåller just resterna av en sådan som nav. Öhman är f ö mannen som driver Tångdala lönnkrog (dit jag tyvärr ännu inte varit). Ett citat av honom som gör mig riktigt sugen på att åka dit är "Gud har gett oss frågan om vad som är konst för att vi inte ska dö av tristess".
Nedan en av Cilla Lindqvist-Sjöbergs tre symaskinsbroderier, Att Vattna i Regnet. På vernissagen, när jag inte var med, förra lördagen hade hon berättat för min mor hur hon använder en japansk teknik där de använder sidentyger, men att hon transponerat den och använder billigare fodertyger, men det är oerhört detaljrika bilder, med massor av sömmar, som mer påminner om akvareller än applikationer.
hÖsterlensalongen innehåller i år en hel del textil konst och nedan syns Lisa Backmans fem broddericollage Brev från Förr 2 och 5, Konvolut och Brev från Förr 4 och 3.
Gunilla Vardam visar två verk i pressad filt Grafisk Form och Perspektivform (nedan).
Nedan en interiörbild från Gyllengården, (som jag lånat av Majas Skafferi) där fr.v syns Sonja Anderssons oljor på duk Hemligt MöteEn Kamp ur Förtyck och Uppgång ur Förtryck. Rakt fram Pia Almquist Laurin Spegling 5, 3 och 4, vid fönsterväggen silversmidet som visas närmare nedan
... och närmast den ena sidan av Helene Aurells fantastiska dubbelsidiga betongverk In her Hair, som ses från baksidan nedan.
In her Hair är min favorit. Kanske främst eftersom jag ser den som en tredimensionell vidareutveckling av Frieda Kahlos målningar med den hon tänker på i pannan.
Helene Aurell visar även två betonggjutningar på Galleri Ekdala The Jouney och Utan titel. Jag vet däremot inte vilken av dem bilden ovan visar, tyvärr.
Silversmeden Annika Dahlsjö ställer ut rojalistiska ringar med namnen Kungen, Prinsen och Prinsessan. De blir särskilt sagolika när de presenteras i mossa som om de hittats på en tuva.
Även silversmeden Maj Britt Ahremark visar vackra silversmycken. Hon är f ö också en kolonigranne till mig och hon är klart inspirerad av växtligheten där. Det syns inte riktigt på bilden, men hon har innefattat guld i halsbandet, som en granalie, eller liten guldkula just i låset längst fram till höger.
En närmare bild på Pia Almquist Laurin Spegling 5, 3 och 4. som också visas överst i Gyllengården. De är målade i olja.
I akryl på duk har konstnärlige mångsysslaren Håkan Blomkvist från Löderup målat Skrivet i Skugga 1 - 3. De påminner om gamla sepia-tonade foton, vilket säkert också är avsikten. Han var med också i fjol.
Gunilla Kumlins Aftonkyss och är en av hennes tre verk i akryl på duk, med enkla former 
 – Konstnärerna uttrycker sig väldigt olika. Det finns alltifrån Mats Ceders [som gick emaljkurs med mig och var med också ifjol. Ovan hans oljor på pannå Sommarmorgon Österlen och Kustlandskap S-Hamn]  naturmålningar till mer naivistiska stilar, säger Hans Wåhlander som driver Gyllengården, tillsammans med sin hustru Ann-Mari till Österlenmagasinet
Marie-Louise Lindströms naivistiska oljor på duk år så färgglada att man måste bli glad av att se dem.
Karin Stiber visar tre akrylmålningar där det främst är ytan som ger motiven eftersom de alla är målade pastost [med tjocka lager färg] i monokromt vitt.
Lady B har Elisabet Hagård målat pointilistiskt, alltså med små prickar för att genom dem få fram motivet. Det är en impressionistisk konstform som representeras främst av George Seurat.
Elisabeth Malmströms Övergångsobjekt och Kyssen är naivistiskt tunt målade oljor på duk. De har utsparade mönster och ser lite japanska ut och som om de skulle kunna vara gjorda i någon slags enkaustik, dvs där vax skyddar duken och sedan försvinner av uppvärmning. En metod jag själv varit nyfiken på att testa länge.
Nisse Backmans akvareller Parhästar och Utbrytare fanns
också med 
ifjol och minner om Piet Mondrian, men att de
är målade i akvarell skiljer ut dem.
Hans Elander visar Boden en detaljerad akrylmålning på mdf (längst till vänster nedan), medan Mia Forslunds (som var med även ifjol) stora målningar i tempera, olja och bladguld känns oerhört inspirerade av Hilma af Klint.
Storleken på målningarna är närmast exakt som flera av Hilma af Klints verk, men här är färgerna blekare och själva motivern känns inte alls lika välbalanserade och genomtänkta som i af Klints verk. Jag gissar att Forslund inte fått samma goda vägledning av andarna som af Klint ansåg sig ha gjort.
hÖsterlensalongen är öppen kl 11 - 16, varje fredag till söndag t o m 1 november. Det avslutas med en utdelning av publikens pris, Guldramen, till den konstnär flest röstat på under årets hÖsterlensalongenGuldramen dellas ut under Österlen lyser.
Deltagande konstnärer är: Mia ForslundHelene Aurell, Gerd Thimrén, Pia Almquist LaurinGunilla Kumlin, Mats-Åke Forsberg, Barbara Hallberg,  Carsten NilssonMats AreskougHans Elander, Gittan Ericson, Erik Malmberg, Håkan Fredén, Ulf FlenbergSonja Andersson, Eva Bertilzon, Cilla Lindqvist-SjöbergAnnika Dahlsjö, Marianne Bang, Peter Öhman, Johan Pilesjö, Marie-Louise LindströmHåkan Blomkvist, Eva Hagman, Karin Stiber, Nisse BackmanElisabet HagårdGunilla Vardam, Helena Stövegård, Mats CederElisabeth MalmströmMaj Britt Ahremark, Marie-Louise Sandell, Lisa Backman, Staffan Håkansson, Bertil Arkrans, Jonas Larsen och Åsa Melin.
hÖsterlensalongen är en riktigt fin utställning och i år med  mer
bredd än i fjol. Här är jag inramad av Carsten Nilssons Spegelblank
I de båda gallerierna visas i år alltså skulptur i lera  drivved, gjutningar i glas, betong, silversmycken och annan metall, liksom träsniderier, fotografi och en hel del måleri, om än med en stor bredd. Variation andas hÖsterlensalongen verkligen och en hög konstnärlig kvalitet. Jag saknar dock ren samtidskonst eftersom där inte heller i år visas ett enda relationellt verk, inga installationer eller ens videoverk. Nästa år kommer jag därför att söka med rent måleri och kanske emaljer istället.
Gå och se!!!

Inga kommentarer: