söndag 10 maj 2015

Plantering som samplantering

När jag kommit hem rån Orup i onsdags kunde jag knappt bärga mig för att kunna bege mig till Kolonilotten och se om syrenen slagit ut. Som synes ovan hade den delvis det i torsdags!
Greta var runt och kontrollerade allt och här ovan inspekterar hon sparrisarna och potatislandet jag grävt i söndags. Hon påpekade dock att jag bör sätta krasse och luktärter runt dem, eftersom de motverkar sjukdomar och skadeinsekter.
Dessutom gör de att potatis växer bättre och de är ju inte särskilt snygga heller. Jag satte därför krasse runt både det här potatislandet och pallkragarna med potatis + har blötlagt luktärter för att sätta imorgon.
De blötlagda polkabetorna ska planteras ihop med jordgubbarna precis som morötterna i de två andra pallkragarna,
I rundeln syns mina blommande tulpaner och liljor är på väg upp. Sådana här spetsiga tulpaner har jag nog inte sett tidigare i Sverige, men däremot i Riga, så jag är oerhört glad över att ha hittat de lökarna i Kivik i höstas
Vackra papegojtulpaner som jag nog också
köpte lökar till i Kivik i höstas.
Jag har varnats för liljebaggar och försöker komma underfund med hur jag ska samplantera för att slippa dem. Pepparrot, vitlök och ringblommor verkar funka mot mycket, men enligt vad jag förstår så bör man här samplantera  med lavendel, tagetes, salvia och iris.
Den vackra japanska aklejan trivs bra med rabarber tydligen, vilket är bra att veta med tanke på att jag inte funnit mycket annat som gör det.
Jag fick grönkålsplantor av snälla Majvi, som jag satt tillsammans med kål i olika färg och form. Denna gång täcker jag dock över med täckväv så att fåglarna inte äter upp skotten, som i vintras.
Mina dahlior har också börjat titta upp ur krukorna, där jag satte dem för en dryg vecka sedan i lucker jord.

Inga kommentarer: