tisdag 6 augusti 2013

Näcken och Skogsrået

 Näcken målning av Kaj på Höjda
I år tog jag mig till Hackås Maskin & Kultur sista dagen av sommarutställningen, (till skillnad från ifjol, när jag kom dagen efter att den slutat..). Det är verkligen inte enkelt att ta sig dit utan vare sig bil eller chaufför, men väl värt resan ändå.
Näcken  av Annika Larsson-Rahm 
(tror jag, kollar upp det)
Årets utställning har visats sedan 6 juli och bar titeln Näcken och Skogsrået. Vilket passar bra med tanke på Näcken-tävlingen som avgjorts i Billstaån i Hackås under många år.
Johanna Bahlenbergs blyertsteckning Skogsrå och
serigrafi Skogsrå visas i en gammal kökssoffa
Årets konstnärer är Sten Andersson, som också kom med idén och gjort en ljudinstallation. Dessutom medverkar också Elisabeth Gothe, Anders Ek, Staffan Schönberg, Annika Larsson-Rahm, Alva Willemark, Aino Näslund, Elin Forsell, Gudrun Westerlund, Johanna Bahlenberg, Bodil Halvarson, Kaj på Höjda och Anders Redin.
Alva Willemark målning av Femal Act
Alva Willemark ska snart börja tredje året på Umeå konsthögskola, är yngst och hennes verk är de som känns mest samtida. Utöver målningen ovan visar hon även en trädgren som fått namnet En Kvinnas Straffade Rygg och dessutom collage med utvikningsbilder där könen maskerats med växter.
Näckens Polska vid Kvarnbofallet 
målning av Elin Forsell
Elin Forsell är född 1979 och bor i Uppsala. Hon har gått Uppsala konstskola och Pernbys målarskola i Stockholm.
Elisabeth Gothe Bortom Atles Fähus
en saga det visas 17 delar av
Elisabeth Gothe spelar själv fiol och hennes verk relaterar till Näckens fiol på ett fint sätt.
Elisabeth Gothe målning/objekt Symbios (med Forsfela)
Jag känner det svala vattnet i målningen ovan.
Anders Ek har skrivit ned sitt möte med
Storsjödjuret under sin målning av tillfället
Anders Eks  målning av Storsjöodjuret, eller Storsjödjuret som han säger, är baserad på en egen iakttagelse av Jämtlands älskade monster. Jag tyckte först det såg ut som en målning av Staffan Schönberg, vilket säger mer om hur bra Schönberg blivit på att avbilda vatten än det mesta, tror jag. Ek är ju en mästare på det med sina vanligen Monet-liknande målningar.
Bodil Halvarson Näcken, Dam, Knix och
System
Bodil Halvarsson visar både en målning och de fyra blyertsteckningarna ovan.
Johanna Bahlenberg målningar Näcken och Skogsrå
Johanna Bahlenberg visar både målningar och torrnålsgravyrer.
Målningar av Staffan Schönberg Skymningsmoln och
Anders Redin Näcken Drar Ned i Bäcken
Anders Redin är en ny bekantskap för mig som knappt såg några utställningar under det senaste året. Han föddes 1972 och växte upp i Ånge. Han bodde i vintras i Östersund och gick Östersunds konstskola. Han har alltid målat och kommer att fortsätta med det, vilket jag tycker är utmärkt. Jag tror nämligen på nödvändigheten av att fortsätta jobba för att bli riktigt bra!
Anders Redin målningar Huldran och 
Som ofta vid samlingsutställningar känns verken spretiga på så sätt att vissa är väldigt skickligt utförda medan annat känns mer amatörmässigt, vilket också betyder kärleksfullt utförda. Kul initiativ i a f att ställa ut just under temat Näcken och Skogsrået, tycker jag!
Målningen Sommarnatt är gjord av  Kaj på Höjda
och på sekretärens bordsskiva

ligger ett vittnesmål om ett möte med Näcken
(tror jag, kollar upp det)
Mer om utställningen kan du läsa i LT och i ÖP. Du kan höra ett reportage från Radio Jämtland därifrån här, där Rolf Anderzon berättar.

Inga kommentarer: