torsdag 17 november 2016

Pelargonkaka (glutenfri)

Jag har massor med vackra och doftande pelargoner och för en massa år sedan smakade jag en typ av pelargonkaka på Jamtli men det var en annan typ än denna jag hittade recept på.
Doftpelargon på min balkong i somras med dahlia Kevin Floodlight
Det ska gå bra att använda vilken doftpelargon som helst enligt andra recept jag sett, men till just detta skulle detta vara Dr Westerlund, som jag vet att jag har en av som jag också tror mig ha funnit (högst upp) och hackade bladen av.

Detta recept av pelargonkaka är lyxigare än de andra och jag gör den glutenfri ca 8 bitar
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa
4 ägg
poröst med
2 dl råsocker


Blanda
3/4 dl mandelmjöl
1/4 dl psylliumhusk
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
Hacka och tillsätt
2 msk blad från doftpelargon som t ex Dr Westerlund
skal från ekologisk citron

Vänd ned i äggsmeten så den blir jämn. Häll i smord form och grädda i mitten av ugnen 175 grader i 30 minuter. Låt kakan svalna och gör under tiden vaniljkräm
Blanda
2 äggulor
3 dl mjölk 
1 msk råsocker
1 msk potatismjöl
i tjockbottnad kastrull på svag värme. Vispa hela tiden och låt den tjockna men absolut inte koka! Då blir det äggröra och kan bränna fast. när den tjocknat tillsätt
Dela kakan i två delar och bred ut vaniljkrämen över den och lägg på överhalvan

Dags för glasyren blanda noga 
4 dl siktat florsocker
saften från citronen (3 msk)
så det inte har klumpar och bred över kakan

Avnjut en väldigt fräsch kaka tillsammans med kaffe!
Här är en liten film från pelargonkakebaket

Inga kommentarer: