torsdag 24 november 2016

Kvittenmarmelad à la Persien

Jag har bara smakat kvitten hos Mandelmanns och egentligen inte vetat riktigt vad den ska vara bra till.

Så fick jag tre stycken i byte för en pumpa och ihop med dem fick jag också detta recept på Persisk Kvittenmarmelad.
Skala
1 kg kvitten (mina 3 vägde 250 g)
och skär i rätt små delar. Ta bort kärnorna lägg i tjockbottnad kastrull med
3 dl vatten 
koka i 20 min.
Tillsätt 
750 g syltsocker (eller rårörsocker) 
3 msk citronsaft 
1 msk rivet citronskal
½ tsk kardemummakärnor
Lägg på locket och koka på låg värme i ca 3 h.
efter 1 h kok doftar det fan-tas-tiskt!!!
Häll upp på steriliserade burkar. Sätt på locket och låt burken svalna upp och ner. Förvara svalt.

Nu har jag gjort så mycket marmelad och chutney fast jag äter så lite sådan. De kan dock komma väl till pass i andra sammanhang!

Inga kommentarer: