tisdag 17 maj 2016

Hjärtmassage - mirakel av skicklighet

Idag fick jag höra om ett mirakel; en bekant till mig berättade att hennes bror fått hjärtstillestånd men utan att få några som helst hjärnskador.
Bild av hjärtmassage lånad från www.allas.se,
där du också kan lära dig hjärtmassage!

Eftersom jag vet alltför väl att bara sekunder utan syretillförsel till hjärnan kan innebära stora hjärnskador sa jag att han måste ha haft en oerhört tur som inte fått andningsstillestånd. Då berättade hon att han haft det i hela 40 minuter. Hans fru hade dock haft sinnesnärvaro nog att hela tiden ge honom hjärtmassage tills ambulansen kom. Det är verkligen ett sant mirakel, som jag aldrig tidigare hört om, men definitivt inte tur, utan ren skicklighet av hans fru som i och med hjärtmassagen inte bara räddade hans liv utan också hans mentala förmågor. Det slog mig just att det måste vara för den livsviktiga syretillförselns skull det är så viktigt med just hjärtmassage!
Sådant gör mig både imponerad och riktigt lycklig att höra om; se alltså till att lära dig  hjärtmassage här!

Inga kommentarer: