onsdag 16 september 2015

Zucchini-pudding à la ostkaka

Den här zucchinipuddingen påminner nästan om ostkaka till konsistensen och äts på samma sätt. Jag fick receptet till den av min kolonigranne Gunnel.
Jag har enormt svårt att förstå hur man kan tycke att man får för mycket zucchini, som Clara Lindström nämnde i Go'kväll förra veckan. Då hon inte riktigt förstått att den verkligen måste hettas upp så att den nästan blir genomskinlig för att den goda smaken ska utvecklas har hon gått miste om enormt mycket gott! Man kan ju ha den till nästan allt och både huvud- och efterrätter! Dessutom är den ju så lättodlad.

Här kommer alltså ytterligare ett underbart zucchinirecept, som egentligen är för 6 port (men eftersom jag då skulle blivit av med all min mogna zucchini är det bara en halv sats på bilderna)
Zucchini-pudding 6 port
Sätt ugnen på 225 grader och smörj en ugnsfast form  (22-24 cm i diameter) med rapsolja.
Skala och skär
1 kg zucchini
i tärningar. Koka dem i 10 minuter och mixa så till en jämn smet. Lår svalna.

Vispa
4 ägg
luftigt och vispa ned
3/4 dl råsocker
i äggen.
I en annan bunke blandar du ihop
2 krm salt 
4 msk mandelmjöl
1 msk psylliumhusk
25 skållade och finhackade sötmandlar
skållade och finhackade bittermandlar
Vänd ihop med äggsmeten och blanda även i zucchinimoset.
Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 40 minuter. Låt svalna något och servera med lättvispad grädde och sylt/bär. 

Inga kommentarer: