onsdag 9 september 2015

Misstag med krav på ALLA EU-länder!

Många hurrar över att Angela Merkel igår sagt att hon vill att "alla EU-länder måste ta samma ansvar över flyktingkrisen" och att Stefan Löfven säger  att "Europas medlemsstater måste göra mer. Alla. Det är skamligt att vissa länder säger nej".
Hans Rosling läxar upp en dansk journalist för att sprida
okunskap, med orden "Det är inget att diskutera, jag har
rätt och du har fel" 
Jag skulle väldigt gärna ha velat höra Hans Rosling kommentera det i gårdagens Aktuellt, men tyvärr tillförde han inget nytt för mig där. Kanske kommer han att uttala sig efter mötet mellan Merkel och Löfven idag? Jag har inte sett eller hört något hittills, men jag hoppas ändå på det!
Jag har nämligen väldigt svårt att förstå hur intelligenta och vittberesta personer som just Merkel och Löfven kan komma till den slutsatsen att EU-länder inte ska kunna avstå från att ta emot flyktingar. De båda. eller i a f Merkel, med sina egna erfarenheter från Östtyskland, bör vara väl medvetna om precis hur fattiga människor i t ex Baltikum eller Grekland är. Hur kan de ärligt ens inbilla sig att t ex Lettland ska kunna hjälpa dem som bara är en aning fattigare än många letter? Många har knappt mat eller bränsle till sig själva eller sina familjer. Jag tror att om de skulle tvingas till att även ta emot flyktingar så skulle deras egna fattiga befolkningar göra uppror mot det.Risken skulle då bli att flyktingarna "räddas" till en miljö där det landets egna fattiga invånare skulle känna sig överkörda och beslutar sig för att straffa flyktingarna för att de uppfattar dem som konkurrenter om rikare människors välvilja. Det skulle alltså innebära än värre problem än de som redan är.
Merkel och Löfven idag på bild av  Lasse Allard
lånad från www.aftonbladet.se 
Göran Eriksson sammanfattade dagens möte så här i svd.se ikväll: "Tillsammans med Angela Merkel ger sig  Stefan Löfven ut på ett uppdrag som verkar omöjligt – att förmå alla EU-länder att överge sin nationella suveränitet i flyktingfrågan. Ännu svårare blir det andra man talade om i Berlin: att bryta låsningen i FN:s säkerhetsråd för att få slut på kriget i Syrien.  Statsminister ---  Stefan Löfven är nu en av den tyska förbundskanslern Angela Merkels närmaste allierade i strävan efter ett större gemensamt ansvar inom EU i flyktingfrågan.  När de båda träffades i Berlin på tisdagen var de samstämmiga i vad som behöver göras.  Dit hör alltså etablerande av en permanent och tvingande mekanism, som ska fördela kvoter av flyktingar mellan EU-länderna i samband med katastrofer.  Det innebär att det ska vara obligatoriskt för alla medlemsländer att hjälpa till att ta hand flyktingar." [Min kursivering] Just detta tror jag kan bli ett stort ödesdigert misstag. Även om många menar att eftersom dagens flyktingkris är den största sedan det andra världskriget så måste alla ställa upp som om flyktingarna skulle fly från koncentrationslägren. Det är en av anledningarna till att det är intressant att jämföra med just världskrigen. Om vi tittar på vad som skedde mellan första och andra världskrigen så var det depression i hela Europa, men den var särskilt svår i Tyskland. Framför allt eftersom Tyskland straffades så hårt efter det första världskriget att det tros vara den största anledningen till nazisternas valseger och därigenom även det andra världskriget. Nazisterna pekade ut judarna som de som tjänade på att resten av befolkningen svalt. Alltså precis på samma sätt som sd och andra fascistiska partier pekar ut flyktingarna som de som ligger bakom de försämringar som sker nu. Just därför bör det ses som mindre viktigt att de länder inom EU som har en stor egen befolkning som inte klarar sin försörjning i s f skulle frångå internationella konventioner. Risken skulle annars vara uppenbar för en liknande situation som under 1930-talet.
The Powerstation i Johannesburg är ett ställe många fattiga bor i
 Jag kan nog verka överdrivet negativ, men jag jobbade i Riga under två månader 2005, pluggade i Johannesburg vårterminen 2000 och bodde (i o f s bara i en vecka men dock) på ett barnhem i Indien 2001, men jag fortsatte sedan att hålla kontakt med dem i ett decennium. Jag har alltså pratat en del med riktigt fattiga människor. Människor som alltså är så fattiga eller av andra orsaker inte ens kan lämna det egna hemmet (t ex ensamstående mödrar), utan som man enbart kan komma i kontakt med på plats genom deras anhöriga. De är alltså fattigare än t o m de eu-migranter som tigger på våra gator och som brukar anses som de fattigaste. Jag tror därför att jag vet lite vad jag talar om, även om min kunskap inte kan jämföras med den Hans Rosling har.
Här kan du höra ett relativt aktuellt (2 juni) reportage från just Riga om varför invånarna där inte vill ta emot flyktingar eu vill placera där. Om inte det får dig att tänka alltför mycket på vad som skedde på 1930-talet så vet inte jag.  Ändå är de som kommer till tals här 
inte de som är värst drabbade o svälter där...
Men jag lurar nog mig själv som tänker att Angela Merkel borde förstå det. Hon har varit i maktens korridorer så länge nu att hon säkert inte har någon kontakt alls med fattiga östtyskar längre. Om hon nu någonsin haft det...

Inga kommentarer: