söndag 27 september 2015

Äppelmarknad med lökfest

I helgen har det varit Äppelmarknad på Kivik.
Det viktigaste dragplåstret dit är den stora äppeltavlan av konstnären Emma Karp-Lundström. Tidigare gjorde hennes far, konstnären Helge Lundströmäppeltavlan ända sedan starten 1988, men 2001 tog Emma över det hedervärda uppdraget.
Hör gärna ett reportage om äppeltavlan härEmma Karp-Lundström är också ordförande för ÖSKG, som är konstnärsorganisationen som ligger bakom Konstrundan.
Det är massor med stånd och den typ av marknad som jag känner igen väl från Jämtland. 
Alltså med kvalitativt och närproducerat mathantverk och slöjd (till skillnad från den vanliga Kiviks marknad, som mest innehåller krimskrams) och det är också målet för marknaden enligt artiklar i pressen.
Ovan syns ståndet som säljer lökar från Blomsterdesign.net
i Landskrona. Du kan även handla i deras webshop här.
Jag har varit oerhört förkyld och har knappt kunnat sova de senaste nätterna, men eftersom de hade så många fantastiska blomsterlökar ifjol så åkte jag dit ändå.
T ex kunde man köpa fantastiska och ovanliga lökar även i lösvikt från Narciss och tulpan, som är baserade i Simrishamn och mellan Eslöv och Höör.
Köpte flera ovanliga tulpaner och fick även tag i Narciss Rip van Winkle (nedan!) hos Narciss och tulpan. Sådana har jag velat ha länge, eftersom de är så oerhört vackra.
Det var väldigt soligt, varmt och massor med folk, så dessvärre kände jag mig redan efter en stund helt förlamad i vänster ansiktshalva och hade en hjärnvärk som innebar att jag knappt kunde hålla mig upprätt.
Bild lånad ur Aftonbladet Söndag
Jag fick lov att åka hem, ta medicin och sova i timtal efter att ha fått i mig lite mat. Är dock oerhört nöjd med mina inköp och ser verkligen fram emot att plantera allt. Underbart nog ska det vara sol och varmt hela veckan. Älskar att bo i Nordens Provence!

Inga kommentarer: