tisdag 7 juli 2015

Flugan på pantern, pantern på mödarn...

Som jag nämnt tidigare så är pantersniglar (leopardsniglar) en suverän hjälp mot mördarsniglar. Jag har inte trott att det ens finns mördarsniglar på Gretero-lotten. I förra veckan så hittade jag dock tyvärr inte mindre än två stycken i jordkällaren, vilket innebär att de måste ta sig in mellan stenarna på bottnen. Jag måste därför gjuta en botten i den så att de inte tar sig in.
Fascinerande äckligt med en spyfluga på en pantersnigel
som samtidigt kalasar på kadavret av en 
mördarsnigel
På bilden nedan ligger mördarsniglarna precis under locket till jordkällaren, men eftersom det är tättslutande, har myggnät i ventilationsrören och dessutom en sten som tynger ned locket så måste de komma nedifrån. Jag har dessutom sett flera på botten och klättrande uppför rörets vägg. Tack och lov att allt jag har där är inneslutet så att jag kan lösa detta problem innan jag skördat mina grönsaker.
Turligt nog så lever flera pantersniglar i rabatterna hos mina föräldrar så jag hämtade helt enkelt en hos dem, som jag la ned i en burk med lufthål, lite jord + blommor och gick ned till min kolonilott.
Där låg de två mördarsniglarna jag fiskat upp ur jordkällaren och trampat ihjäl tidigare under dagen. Jag fattar inte hur man klarar att klippa ihjäl dem, för när jag trampade på dem sprutade det ut äckligt slem , som man bör få sprutat på sig när man klipper till... Så Pantrik, som jag kallar mitt nya "husdjur", slingrade glupskt fram emot dem och lät sig väl smaka.
När jag tittade ned i jordkällaren hittade jag en levande mördarsnigel som kröp på väggen, så serverade även den och tänkte att lite färskt kanske skulle smaka. Pantrik sniffade dock bara på den och slingrade vidare mot ännu ett kadaver, så jag trampade ihjäl också den. Nu har jag m a o sett ber än nog av pantersniglar. vilket jag inte gjort tidigare. När jag kom dit idag var alla spår av kadavren borta, liksom även "min" pantersnigel, men hoppas att hen bara krupit in i häcken för hen kommer att serveras mycket gott ur min jordkällare innan jag hunnit fixa dess botten, så hoppas att hen inte övergivit mig redan!
Tillägg 9 juli: Idag såg jag inte ens skymten av någon spansk skogssnigel på min kolonilott, så uppenbarligen sköter Pantrik sitt jobb över förväntan (och hen verkar inte heller ha övergivit sin post)!

Inga kommentarer: