lördag 31 augusti 2019

Om äppelcidervinäger 

Jag gör egen äppelcidervinäger av mina fula falläpplen. Det tar 8-12 v och är ett perfekt sätt att tillvarata även dem. Avskyr ju att slänga något användbart istället för att tillvarata det.

I samband med att den snart är klar vill jag dela med mig av dessa tips om alla "Äppelcidervinägerns många användningsområden
Att ha en flaska äppelcidervinäger i skafferiet är det samma som att ha ett helt husapotek i en enda flaska. Äppelcidervinäger är gjord på jästa äpplen och är rik på bland annat enzymer och antioxidanter och kan användas vid flera olika besvär.
Äppelcider anses ha många hälsofördelar, hela böcker har vikts åt ämnet. Bland annat sägs äppelcidervinäger kunna hjälpa till med viktminskning, motverka dålig andeedräkt och sänka blodsockert.---

Viktminskningen antas framkallas av en ättiksyra som äppelcidervinäger innehåller, vilken bland annant kan hjälpa till att undertrycka aptiten, öka ämnesomsättningen och minska tendensen att binda vätska...
En annan fördel med äppelcidervinäger är förmågan att motverka dålig andedräkt. Rör ut 1–2 matskedar äppelcidervinäger i ett glas med vatten och använd det för att gurgla efter att du borstar tänderna. Skölj sedan din mun med rent vatten för att få bort eventuell syra på tänderna.
Ökar magsyran och förbättrar matsmältningen I motsats till vad många tror kan halsbränna ofta vara orsakad av för lite magsyra – inte för mycket. Äppelcidervinäger tillför syra till magsäcken och främjar därmed en bättre matsmältning. Rör ned en tesked äppelcidervinäger i ett glas med vatten och drick det en halvtimma innan maten för att underlätta matsmältningen...
Reglering av blodsockret spelar en viktig roll för att minska risken för diabetes och hjärt- kärlsjukdom. Studier [som denna]  visar att äppelcidervinäger kan hjälpa till att sänka blodsockernivån, något som kan vara särskilt fördelaktigt för diabetiker...
Äppelcidervinäger är ett av de bästa naturläkemedlen för uppkörd mage. 1–2 matskedar i ett glas med vatten kan hjälpa till att lindra olika besvär från magtrakten genom att stödja matsmältningen och minska uppblåsthet och gaser."
En vecka efter operationen är jag fortfarande så uppblåst av
gas att det ser ut som om jag vore gravid i minst sjätte månaden
Min hemgjorda äppelcidervinäger av egna äpplen är förhoppningavis klar idag! Kanske den också kan hjälpa mig att pysa ut gasen efter operationen?

Inga kommentarer: