söndag 18 augusti 2019

Fyllda ostgratinerade zucchiniblommor

Jag har länge varit nyfiken på att smaka zucchiniblommor, som jag ju har gott om, men eftersom jag inte gillar friterat har jag inte testat innan. Så hittade jag detta recept med italienskt ursprung så då inspirerades jag av det. Det blev makalöst gott (o vackert).

Ett recept av Louise och Eraldo Bestos som driver restaurangen Rocce di Pinamare i italienska Andora. I stället för zucchiniblommor
Sätt ugnen på 250 grader och mixa
kokt avsvalnad potatis 
Riven lagrad ost
I orginalreceptet tillsattes parmaskinka men jag hade ingen sådan utan valde istället dagens skörd som bestod av bl a div bönor, gul- och polkabetor och jordärtskockor men du kan tillsätta nästan vad du önskar
olivolja 
ägg 
Färska hackade kryddor som basilika, rosmarin, dill, persilja och ramslök 
Havssalt
Blanda väl och skölj 
minst 2 zucchiniblommor/port (alt. förvälld och urgröpt delad zucchini
Jag använde säkert blommor även från andra pumpa-sorter)
Ta bort fröhuset i blommorna och fyll dem med röran. Lägg dem på en oljad plåt och pensla dem lätt med olja. Jag hade så mycket röra att jag även la på och runt blommorna. Gratinera mitt  i 225 graders ugn c:a 15-20 min tills de fått färg.
Servera med
creme fraishe
Sallad 







Inga kommentarer: