fredag 16 augusti 2019

Internationell samtidskonst på bystan

Berättade tidigare om nyöppnade Galleri Rikstolvan, där jag såg Laurie Andersons Heart om the Dog. Några dagar senare fick jag tillfälle att åka med några vänner dit och se de fantastiska utställningarna.

Här ser ni mig i Virtual Reality-utrustningen och ja, det var en riktigt häftig upplevelse att flyga runt i den kritvärld Laurie Anderson i Chalk room, hon skapat åt oss och kunna styra hur jag själv rörde mig i den.
Mina vänner i VR-utrustning

På det hela taget vill jag verkligen rekommendera utställningarna!
Här visar även Gittan Jönsson sin dammsugarkvinna såväl som skulptur och målningar.
Målningarna är ofta repliker på andra kända verk, som t ex Frieda Kahlos och Caspar David  Frierichs.
Porslinsfiguriner står utplacerade i grupper eller för att korrespondera med målningarna.

Tredje utställningen står Malmökonstnären Tova Mozard för.
Hon visar såväl foton som film och använder sig själv och sitt liv. 
Hon har i filmen Psychic besökt medier i Los Angeles och hon lämnar verkligen ut sig här.
Intressant är hur lika medierna uttalar sig 
om hennes personlighet och öde

Tänk att så här precis vid ett majsfält kunna se internationell samtidskonst av detta slag; gå och se! Lyssna på Kulturnytt i SRP1 här!
Utställningen visas 29 juni - 29 september. Vuxen: 120 sek Student/tonåring: 60 sek Upp till 12 år: 0 sek Entrébiljetten gäller för obegränsat antal återbesök t.o.m. sep 2019. 
Öppettider: 29/6-1/9 tis-sön kl 11.00-19.00 2/9-29/9 fre-sön kl 11.00-19.00

Inga kommentarer: