söndag 25 december 2016

Jamies kalkon med Anna Bergenströms tillbehör

I år blev julen lite annorlunda eftersom min mage inte tillåter att jag äter vad eller hur mycket som helst. Själva julmiddagen gick dock väldigt bra eftersom jag bara tog en liten bit (svårnedbruten) skinka och istället koncentrerade mig på att avnjuta skonsammare mat, som den fantastiska kalkonen, som gjordes utifrån Jamie Olivers fantastiskt saftiga recept (här).
Kära mor hade dock börjat med Anna Bergenströms recept ur hennes och Fannys Vinterns Goda Ting istället. Använde därför deras fyllning som tillbehör istället men stoppade kalkonen med Jamies smör under skinnet, som vanligt, istället för hans något mer svårsmälta potatis. Det blev riktigt gott och (inbillar jag mig) bättre för min mage med
den råa kalkonen ser monstruös ur och jag anar
både ögon och en stor öppen käft...
Koka upp
4 dl vatten
1 buljongtärning
1 1/2 tsk salt
Ta kastrullen från värmen och tillsätt
75 g smör
Låt smälta och tillsätt
ca 4 dl couscous eller bulgur
lägg på locket och låt svälla i 5 min (alt enl instruktion på paketet). Blanda med grovt hackade
2 äpplen
150 g katrinplommon
Detta fyller Bergenströms sin kalkon med men enl Jamies mångåriga erfarenhet steks då kalkonen
ojämnt så därför lades det bara under kalkonen innan den ställdes in i ugnen.
Det blev ett oerhört bra tillbehör till årets kalkon, så det är ett tips jag gärna delar av mig av.
God fortsättning nu!

Inga kommentarer: