torsdag 15 december 2016

Egen näringsdryck


Tog mig iväg på Kulturfikat o måste beundra det
fantastiska pepparkakshus på Café Kagan
Jag har haft problem med magen sedan i våras och de senaste dryga tre veckorna har det varit så illa att jag inte ens får behålla skonsam mat som torsk i mer än en halvtimme. På den tiden hinner kroppen inte ta år sig särskilt mycket näring så jag har därför ingen som helst energi och har ont, men alla utredningar som gjorts visar enbart på att jag har en infektion i kroppen men inte var. Det må låta överdrivet men för tillfället känns det som om största delen av mitt liv utspelar sig i tjocktarmen och dessutom har jag ont, så jag har ingen lust med något alls längre. Nu testar jag om jag kanske kan vara laktosintolerant i väntan på att proven om inflammatorisk tarmsjukdom ska färdiganalyseras. I måndags fastade jag också helt med tanke på alla medicinska fördelar med svält och Yoshinori Oshumis Nobelprisbelönta Autofagi.
Det fungerade fantastiskt; det här med att fasta alltså; vilken grej! Synd att en måste få i sig näring för att ha energi att orka något bara.
Kom på den briljanta idén att köpa näringsdryck på Apoteket för att få energi. När jag låg på sjukhus för 23 år sedan fick jag sådan som var jättegod; som milkshake elelr smoothie. De innehåller dock alla laktos, om än reducerad i vissa, så den idén var inget vidare, tänkte jag utan tanke på att söka recept för att göra egen... En facebookvän skickade dock ett enkelt recept (se nedan) och efetr att ha testat kände jag massor med energi
Egen näringsdryck; som en smoothie eller milkshake på laktosfri fil berikad med banan (som precis som ris är stärkelserikt och därför "klistrar ihop" såriga magar) och ägg (+ mitt gummigranulat) och kanel.
Gjorde näringsdryck till frukost i tisdags med och tack vare det hade jag energi för Kulturfikat! Drack i o f s bara must, men det var just att gå dit och träffas som var själva meningen.
Bäst känns att ha så mycket energi att jag orkar åtminstone det
med frusna blåbär, ägg och banan. Snygga färger, eller hur?
Hemmagjord Näringsdryck
Ta fram något eller flera av dessa…
• Frysta / färska bär
• Konserverad frukt
• Färsk frukt (gärna banan) eller varför inte avokado?
• Nötter, mandlar, cashew- eller andra nötter(kom ihåg allergiker!)
• Blötlagd torkad frukt
• Kräm eller soppulver
Mixa med något eller flera av…
• Yoghurt neutral eller smaksatt (gärna 3%)
• Grädde (alt. Havre, soja, kokos –grädde)
• Glass
• Mjölk (alt. havredryck, risdryck, sojadryck)
• Vatten
Ägg
Själv använde jag laktosfri fil
Smaka av om konsisten och smaken. Om mera sötma behövs använd …
• Banan
• Honung
• Lönnsirap
 • Socker
• Chokladpulver, marsánsås pulver
Om berikning behövs finns …
• Majsberikning/vällingpulver/ skummjölkspulver
• Energi
• Berikning
• Olja (1 msk)
• Annat näringspulver
Häll upp i ett vackert glas, snapsglas eller annat. Om drycken inte ser så rolig ut i färgen kanske en trevlig mugg med sugrör passar bättre. Glöm inte att garnera. Kanske en sockerkant, apelsinskiva, annan frukt (skär ett snitt på en vindruva och sätt fast på glaset, osv…)

Inga kommentarer: