fredag 23 december 2016

Himmelsk (laktosfri) Apelsinfudge

Farmor gjorde en engelsk fudge som var himmelskt god men denna med apelsin är faktiskt än mer fantastisk. Jag utgick från ett recept från ICA men använde ekologisk apelsin och 70%-ig choklad istället för apelsinchoklad och så gjorde jag den med laktosfria mejerivaror, men du kan givetvis använda vanliga med.
 ca 30 bitar Häll
3 dl laktosfri vispgrädde 
3 dl råsocker 
1 dl ljus sirap 
i en kastrull. 
Låt koka på medelvärme till 125° (tar ca 40 min). Rör ned
50 g laktosfritt smör 
och koka ytterligare 2 minuter. 

Tar tröstlöst lång tid för fudge att komma upp i 
125 grader så bra att t ex kunna chokladdoppa 
saffransbiskvier o göra Saffransglass under tiden

Ta från värmen och tillsätt
100 g hackad 70%-ig choklad
rör om tills chokladen smält och rör ned
Zest och saft från 1 ekologisk apelsin (om du inte vill ha apelsinsmak så utesluter du bara detta!)
Häll smeten i en smord form, ca 20 x 25 cm. Låt svalna i rumstemperatur. Skär kakan i bitar.
122 grader ser ut så här...

Så värt väntan; denna apelsinfudge är banne mig den godaste jag ätit så den var sannerligen värd väntan. Kokad med helt ekologiska och laktosfria råvaror samt mycket kärlek. Synd att min mage inte tillåter frossande (men tur för alla andra...)

Inga kommentarer: