söndag 18 december 2016

Små saffransbiskvier med apelsin

Jag älskar verkligen saffran djupt och innerligt men denna jul har jag pga min kinkiga mage enbart bakat saffranssemlor tidigare.

Så hittade jag detta recept som är både gluten- och laktosfritt helt av sig självt. Dessa biskvier måste dessutom vara bland det godaste jag någonsin bakat, så måste verkligen rekommendera det!

Små saffransbiskvier med apelsin ca 40 små 
Sätt ugnen på 200°. Vispa snabbt ihop 
200 g grovt riven mandelmassa 
1 äggvita 
med elvisp till en slät smet. Fyll en spritspåse med smeten. 
Jag hängde spritspåsen över en hög mugg för att kunna fylla
den med mandelsmeten. Bakom skymtar apelsin och citruskikör 
Spritsa ca 40 bottnar på en bakplåtspapperklädd plåt. 

Eftersom smeten är så grov av dem hemgjorda mandelmassan
fick jag ta bort tyllen ur spritspåsen för att få ut smeten
Grädda i mitten av ugnen i 175° i ca 10 minuter. Låt svalna och stöt under tiden 
1 påse saffran (à 0,5 g) 
med 
1 sockerbit
i en mortel. Blanda det i morteln med
1/2 dl färskpressad apelsinjuice 
1 msk citruskikör
Låt stå 30 minuter. 
När jag läser receptet tycker jag det är konstigt att redaktören inte
tänkt på de tips just 
Buffé själva gett tidigare om att smaken av
saffran utvecklas bäst vid uppvärmning och med alkohol
Jag tillsatte därför både apelsinjuice och 1 msk citruskikör

och det blev sannerligen helt makalöst gott!
Vispa 
250 g rumsvarmt smör 
1 1/4 dl siktat florsocker 

fluffigt med elvisp. Tillsätt saffransjuicen och fortsätt vispa till en slät kräm. 

Spritsa eller bred smörkrämen på mandelbottnarna så att det blir en toppiga bakelser. Låt stelna i kylen ca 1 timme. Temperera
ca 200 g 70%-ig choklad 
Doppa biskvierna i den smälta chokladen och låt stelna på plåten (se översta bilden!) När det stelnat kan du avnjuta helt fantastiska små saffransbiskvier med apelsin i precis lagom storlek. Bäst av allt är inte hur goda de är utan att jag får behålla dem och slipper springa på toa direkt efter att ha ätit dem!

Inga kommentarer: