måndag 12 december 2016

Syltad pumpa och pumpakaka med mascarponefrosting


Min sista muscatpumpa  måste jag göra något av innan den mjuknar så därför använder jag hälften att sylta med vacker stjärnanis (som jag gärna använder också att julpynta med) och sichuanpeppar (bara för att variera 1-2-3-lagen)  och hälften bakar jag en glutenfri pumpakaka med mascarponefrosting av. (Jag gjorde därför bara halva recept då jag inte hade mer pumpa.

Syltad pumpa med stjärnanis och sichuanpeppar Ger 1,5 liter 
Skala, dela och kärna ur
500 g pumpa (t ex muscat) 
Skär pumpan i 1-2 cm stora tärningar och skala 
1 rödlök 
Koka upp 
2 dl ättiksprit (12 % =1 dl 24%+ lika mycket vatten) 
4 dl råsocker 
6 dl vatten 
i en kastrull. Tillsätt pumpa, lök och 
1 msk hel sichuanpeppar (alt 4 hela kryddnejlikor) 
Låt koka ca 2 min. 

Häll i steriliserade glasburkar med lock. Sätt på locket och låt svalna helt i rumstemperatur. Förvara i kylen. Låt stå minst 1 vecka före servering.


Sätt ugnen på 200°.  Vispa 
4 ägg 
3 1/2 dl råsocker 
pösigt i en bunke. Tillsätt 
4 dl finriven pumpa 
1 dl neutral rapsolja 
Blanda 
3 dl mandelmjöl 
1 dl fiberhusk
1 1/2 tsk bakpulver 
1 tsk bikarbonat 
1 msk malen kanel 
1/2 tsk malen kardemumma 
1/2 tsk salt 
Rör ner i äggvispet. Häll smeten i en smord form, ca 30x20 cm  i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen ca i 45 minuter vid 175°. Låt svalna och gör mascarponefrostingen under tiden. Vispa 


500 g färskost  
250 g mascarponeost 
luftigt med elvisp. Vispa ner 
3 msk florsocker 
1 tsk finrivet ekologiskt apelsinskal 
1 msk färskpressad apelsinjuice 
Bred över den svalnade kakan. Strö ev över mer finrivet apelsinskal.
Mums!!!

Inga kommentarer: