lördag 17 december 2016

Saffranssemlor (laktos- och glutenfria)

Jag blev så vansinnigt sugen på saffranssemlor härom dagen så eftersom sådana inte finns att köpa här bestämde jag mig för att baka egna och utgick från ett recept (länken leder alltså till receptet av vanliga semlor utan saffran och med både laktos och gluten i, om du vill ha det istället) jag gjorde laktos- och glutenfritt och bara tillsatte stött saffran och Amaretto (för att smaken av saffran ska utvecklas helt trots kall degvätska).
Saffranssemlor (laktos- och glutenfria) 10 st
Blanda
25 g jäst för söta degar 
200 g fingervarm laktosfri mjölk (2 dl) 
240 g mandelmjöl (ca 4 dl) 
80 g råsocker 
½ msk kardemumma (grovmalen) 
i mixer och kör på låg hastighet i 5-10 min. Låt vila 20-30 minuter i bunken under duk. Ställ gärna på ett varmt ställe.

Blanda 180 g fiberhusk (ca 3 dl) 

½ tsk salt 
80 g laktosfritt smör (rumstempererat) 
1 st ägg 
Stöt
½ g saffran 
i mortel och blanda i
1 msk
Amaretto
Kör allt på medelhastighet i ca 10 min. i degblandare tills degen börjar bli glansig på ytan och släpper fint från kanterna. Låt vila i bunken under duk i ca: 20-30 min.  Dela degen i 90 gramsbitar (mandelmjöl är  tyngre än vetemjöl) och rulla runda bullar, som läggs på plåt med papper. Jäs under duk till bakduk till dubbel storlek, ca 1 ½ timme.  Grädda mitt i ugnen på 200 °C i ca 6-8 minuter tills bullen har fått en gyllenbrungul färg.

Mandelfyllningen är fantastiskt god!

Mandelfyllning 
Blanda
400 g mandelmassa 
50 g hackad, rostad mandel 
2 tsk vaniljsocker 
1 msk Amaretto
Blanda
80 g laktosfri mjölk (ca ¾ dl) 
Tillsätt mjölken pö om pö och blanda till en jämn fyllning.
När bullarna svalnat så klipp eller skär ett lock. Tryck ned mitten av bullen och lägg på mandelfyllningen. Spritsa
500 g vispad grädde 
med krusig tyll. Lägg på locket och sikta
(5 dl) florsocker
över.
Nej, det funkade inte alls för min kinkiga mage; trots att de är både laktos- och glutenfria kom den jag åt ut med väldig fart, men den var god att avnjuta i a f...

Inga kommentarer: