söndag 28 augusti 2016

Zucchinipannkaka med rabarberchutney

Jag har fått oerhört mycket mindre zucchini i år än i fjol snopet nog. Har å andra sidan fått en massa andra pumpor istället, men nästa år blir det mer zucchini igen.
Hittade recept på något som lät så spännande, nämligen Zucchiniplättar med äppel- och morotsalsa som jag tänkt testa länge.

Eftersom jag är så rastlös blev det dock zucchinipannkaka istället och med rabarberchutney som jag gjorde tidigare! Det blev väldigt gott särskilt med grekisk yoghurt till också!
Så här gjorde jag:

Zucchinipannkaka
Blanda ihop
1 tsk salt 
1.5 tsk bakpulver 
Vispa samman 
3 st ägg 
2.5 dl mjölk 
och så ned ned så det inte är några klumpar och vänd ner 
200 g grovt riven Västerbottenost
ca 200 g grovt riven zucchini 
Tillsätt
2 krm svartpeppar 
mynta efter smak
(0.5 st chilifrukt, röd )
Stek i 
olivolja eller smör till stekning 
i ett plättlagg eller järnpanna (plättar ska vara ca 4-5 cm i diameter). Vänd dem när de får bubblor på ovansidan, det tar ca 1 min. 
Servera ljumna tillsammans med rabarberchutney och grekisk yoghurt blir gott till.

Inga kommentarer: