fredag 12 augusti 2016

Ryck upp mig med Tiramisú!

Pelargoner är ätliga och jag har t o m recept på
pelargonkaka, som jag dock aldrig testat
I dag fick jag syn på en bild på Paolo Robertos Instagram som genast fick mig att gå och köpa Mascarponeost för jag blev så sugen att det nästan vattnade sig i min mun. Det slog mig också att jag hittills inte delat av mig av mitt recept på Tiramisú så nu är det dags!
Ovan ser du förresten en bild från när Paolo Roberto själv bjöd mig (o de övriga kunderna) på något på ICAMaxi i Östersund för så där 2 1/2 år sedan. (Jag knäar lite för att inte se ut som en jättekvinna bredvid honom.)
När alla ingredienser finns hemma går det nämligen oerhört snabbt att svänga ihop denna underbart goda dessert och både Savioardikex och Marsalavin fanns ju. Jag använder inte Paolos recept, utan ett äkta utan grädde och med just Marsalavin istället för Amaretto, som han använder.
Till 6-8 port som görs i en form om ca 18 x 20 cm är det
12 st Savioardikex
1 1/2 dl starkt kaffe/espresso
Lägg kexen med ena sidan ned i en form med kaffet så att ovansidan är torr. 
Vispa
2 äggulor
2/3 dl råsocker
till hårt skum så länge att sockret smälter. Rör ned
250 g Mascarpone
2 msk Marsalavin (eller Amaretto)
Vispa
2 äggvitor 
till hårt skum och rör försiktigt ned i Mascaponekrämen
Lägg hälften av kexen i bottnen och brev hälften av krämen över. Lägg över resten av kexen och täck med resten av krämen.
Sikta
ca 2 msk kakao
över. Låt stå i kylskåp en stund eller över natten så att smakerna riktigt hinner "gifta sig".

Avnjut; buon appetito
 
Själv kunde jag inte hålla mig över natten utan smakade genast en mycket uppskattad bit, mmm; paradiset på tungan och jag känner mig ordentligt uppiggad!

Inga kommentarer: