tisdag 16 augusti 2016

Plommon och äppelklyftor i Amaretto

Det har blivit oerhört mycket äpplen i år och mina föräldrar har fått massor med plommon (själv fick jag inga pga krussjuka) så då gäller det att ta reda på allt. Hittade recept på Plommon i Amaretto och tänkte att jag då testar att även göra äpplen så. Hittills har jag bara skördat sådant jag gallrat bort och äppelmos har jag fortfarande kvar sedan i fjol, precis som plommonmarmelad så därför vill jag göra något annat.

Detta blir perfekt att ha som desserter för, som jag avslöjat älskar jag Amaretto i olika former. Jag gjorde på 500 g plommon och 500 g äpplen i två omgångar vilket ska ge 4 port, men det verkar räcka till många fler.



      Koka en sockerlag med citron och vaniljstång:  
      6 dl vatten   
      3 1/2 dl råsocker   
      skal och juice av 1 citron   
      1 vaniljstång urskrapad 
        Låt först
1/2 kg plommon delade för att ta ur kärnorna koka med och därefter
1/2 kg skalade och klyftade äpplen
            koka med några minuter vardera. Ta upp, dra av skalet från plommonen som lossnat under koket.
            Så här ser plommonen ut när de kokat klart. Upprepa med de skalade och klyftade äpplena.
                Enklast är att fiska upp både äpplen och plommon ur lagen med en hålslev

                Fördela äpplen och plommon i varsina rena och steriliserade glasburkar. Koka upp lagen igen och tillsätt 3 dl Amarettolikör  

              Häll den heta lagen över plommon och äpplen. Låt svalna och förvara kallt. Avnjut såmed t ex glass eller grädde.
                        Ovan Amarettoäpple med grädde och nedan Amarettoplommon med glass.
                          Lagen är enormt god till exempelvis glass ensam också!

Inga kommentarer: