tisdag 16 augusti 2016

Lite om rönnbär, snö, fåglar och kyla

Igår la jag upp den här bilden på Facebook med ironiska kommentaren "Skönt med mycket rönnbär; inte så mycket snö i vinter heller då!" Det är ju inte så ofta mycket snö här.
Det är nästan precis 5 år sedan jag senast skrev om just rönnbär, snö och kyla så därför kunde jag snabbt svara när jag fick kommentaren "Oktober enligt bondepraktikan: Är det gott om ek- och bokollon eller om rönnbär, blir vintern sträng." Jag hade ju lite koll på det fem år tidigare...: "Det finns dock en annan tes också om att mycket rönnbär innebär lite snö för att träden inte orkar två tyngder"
Jag hittade också en länk till P4 Västerbotten där de tog upp hur det nu egentligen är med "det eventuella sambandet mellan rönnbär och hur mycket snö det blir. Bondepraktikan har nu testats av vetenskapen och Ulf Sperens, miljökonsult i Umeå, vet hur det ligger till.    
I sin forskning jämförde Ulf Sperens sju års rönnbärsdata från Umeå med snömängden för att se om det fanns något samband."
– Det jag kom fram till är att det fanns inget som helst samband, säger Sperens i P4 Västerbotten,
En vän längre norrifrån skrev också "Norrut säjs det att rönnen inte ska bära sin börda två gånger" och en annan skrev att hon hört att mycket rönnbär ger sträng vinter, eftersom fåglarna behöver och då också får mycket föda.
Det finns alltså inget vetenskapligt samband, utan är bara frågan om folktro.
Men visst kan det vara ordentligt med snö också på Österlen. Den här bilden är från 2011 då bandvagnar tvingades kallas ut för att röja, men körde fast i den cementhårda snön...

Inga kommentarer: