onsdag 18 februari 2015

Traditionsenligt jämtländskt Fastlagsfirande

Igår var det Fettisdagen och eftersom jag nu är inne i en period av trötthet och hjärnvärk då jag bara orkar sova, blev jag hembjuden till mina föräldrar.
Jämtland är firandet av  Fettisdagen inte riktigt lika festligt som i New Orleans eller Rio, kan man säga.
De firar en traditionell jämtländsk Fettisdag, vilket innebär kams och semlor. Kams är en variant av palt som görs i Jämtland och Ångermanland, men mamma gör den utan potatis (som är i recepten på webben). Kornmjöl (korn var det enda sädesslag som odlades i Jämtland förr) rörs ihop (kamsa = röra på jamtska) med bl a mjölk till en kladdig smet. som antingen rullas till bollar, kavlar ut eller rullas för att sedan plattas till och kokas i vatten. Flatkams [plattkams]var typisk fäbomat; en platt kams som kokades i vasslen som blev kvar vid osttillverkning.
Här kan du se Yngve Gamlin (som var Republiken Jämtlands
president
den allra första,1963 -1983)  laga kams

I smeten kunde man blanda in annat som mjölk, blod och fett när man hade tillgång till detta. Fylld med fläsk eller annat kallas det feitkams [fetkams]. Sådana gjorde farmor och Nanny när jag var barn och de formades med två skedar [kallades därför även skedkams]. Kams äter man med lingon, messmör och stekt fläsk. Dagen efter skars kamsen, om det finns någon kvar, upp och värmdes i  t.ex mjölk eller stektes skivad.
Pappa hade bakat fina semlor, gjord mandelmassa och fyllt dem till traditionell dessert:
Hetvägg alltså semlor serverade med varm mjölk. Det var länge sedan jag åt något av detta och minns att jag som barn inte alls mådde bra av kamsen, utan snarare mådde illa av den, men det var verkligen inga problem nu.
Alla hjärtansdag bjöd Majahjärtebakelse och kaffe ur farfarsmor Matildas vackra kaffekoppar. Jag tycker att de är så vackra och minns dem från barndomens kalas med storfrämmande.

Inga kommentarer: