fredag 21 november 2014

Sydafrikansk Butternut Soppa

För tre år sedan skrev jag om en så god soppa med Butternut som jag fick i Sydafrika, men som jag inte har något recept till. Nu har jag faktiskt hittat ett recept, som jag översatt och tillsatte gurkmeja och curry i, eftersom jag minns att det ingick, men inte gjorde det i det här receptet.
Sydafrikansk Butternutsoppa 5-8 port
Smält
1 msk smör
I en kastrull. Skala och pressa 
3 finhackade vitlöksklyftor
och lägg 
2 finhackade lökar
3 små starka gröna chili eller 1 stor
        jalapeño, finhackad u. kärnor
liksom
curry
salt 
efter smak i kastrullen. 

När löken blivit genomskinlig tillsätt
1 msk citronjuice
5 dl kycklingbuljong
och rör så att allt blandas.
Skala och ta kärnor ur
1 1/2 kg Butternut
samt  skär den  i ca 3 cm stora fyrkanter.  Tillsätt det och
2½ dl  vatten
i kastrullen och sjud, i ca 45 min eller tills soppan blivit tjock. 
Mixa och rör i
2½ dl grädde
Servera med en klick
creme fraiche och
färsk rosmarin
med gott bröd till
Värmande, färgglatt och gott!

Inga kommentarer: