lördag 8 november 2014

Pergola-bygge

Igår byggde min far en pergolakolonilotten. Så här bra blev det när jag och pappa var klara vid lunchtid:
På den ska det klättra Blåregn, så tänk vad det kommer att bli bra! Från början hade jag tänkt sätta det på bågen in till Greterolotten, men eftersom den sprider sig så mycket satte jag istället klematis där.
Sex olika klematisar, tre på var sida varav två alpklematisar (en fick jag av finaste väniian) ska få klättra där, Den har jag f ö inte visat tidigare, men den köpte jag i Östersund och satte upp i somras. Den svarta före pergolan, efter rosenportalen i trä vid grinden
Det är bra med en far som ärr byggingenjör och ibland går det nästan lite väl snabbt. Jag behöver bara presentera en idé så finular han på det över natten och morgonen efter köper vi grejor så att det är klart på eftermiddagen efter!
Här slår han ned jordankare, så att det ska stå stadigt i sandjorden. Här syns portalen i grodperspektiv och till vänster i bild ska jag göra rabatter. I dem ska dels sex Blåregnsplantor stå + att jag ska så aklejalöjtnantshjärta och andra sommarblommor
Det är så fantastiskt att det är så mycket som blommar nu i november och att jag har ett eget Bornholmsfikon!
Rosor blommar fortfarande och en narciss har fått knoppar, medan tusenskönan blommar i gräset!
Vivor som blommar nedan:
 Och i växthuset har jag värmt druvor och minikiwi med frigolit och bubbelplast
En jordgubbsplanta blommar och har bildat kart!!!
Maja och mamma kom dit med världens godaste lunch när vi var klara. Smørrebrød på hembakt glutenfritt bröd med handpillade räkor och till dessert fantastisk pärontoscapaj!
Ingen dålig novemberdag, va?

Inga kommentarer: