söndag 30 mars 2014

Mest vältränade och godisbegäret minskar

Här i dagarna har det publicerats två riktigt goda nyheter gällande våra vanor här i Sverige. I tisdags läste jag i Sydsvenskan att godisförsäljningen har gått ned och i onsdags presenterades nyheten att vi svenskar motionerar mest i hela eu! Vilka vinster för folkhälsan.
När jag var barn köpte man "smågodis för 1 krona" i
sådana här små påsar som rymde max 2 dl och
pekade medan "tanten i kiosken" med en
tång plockade i godisbitarna man pekade på.
I Sverige har vi under många år satt i oss allt mer choklad och smågodis, men nu pekar kurvan nedåt.
– Min främsta tillväxt ligger inte i Norden längre, säger David von Laskowski, som är vd för Candyking, marknadsledande på lösgodis med varumärket Karamellkungen, till Sydsvenskan.
Självplock av lösviktsgodis revolutionerade godismarknaden i Sverige när det kom i mitten av 1980-talet.
"På tjugo år växte konsumtionen av choklad och godis i Sverige med över 50 procent, från under tio kilo per person och år till mer än femton kilo per person och år. Bakom det ökade godissnaskandet låg framför allt lösgodis via självplock. Stora påsar, lockerbjudanden med låga kilopriser och ett stort utbud skapade snabbt helt nya godisvanor. Toppen nåddes 2007, men därefter har utvecklingen tagit en annan riktning" skriver Sydsvenskan.
svenskar är aldrig så tävlingsinriktade som när det finns
billigt lösviktsgodis, brukar utländska vänner på
Sverigebesök förvånat konstatera...
Undersökningsföretaget Delfi skriver i sitt nyhetsbrev 2011: "Delfis totalmarknadsskattning av choklad- och konfektyrmarknaden i Sverige visar att vi konsumerar över 131 tusen ton godis varav 55% är sockerkonfektyr och 45% choklad. Totalt sett innebar det att vi faktiskt minskade vår konsumtion något under 2011, främst beroende på en lite svagare lösviktsförsäljning än vad vi såg 2010." Det innebär att godiskonsumtionen i Sverige minskat till 13,9 kilo per person och år. Framför allt är det konsumtionen av annat godis än choklad som minskar.
– Vår fortsatta tillväxt i Sverige blir på bekostnad av färdigförpackat godis, inte genom en växande godismarknad, säger von Laskowski vidare i Sydsvenskan.
Att godismarknaden i Sverige tycks ha nått sin topp tror von Laskowski i Sydsvenskan mer handlar om en mättad marknad än om en ökad hälsomedvetenhet.
– Att äta smågodis handlar om att tillfredsställa ett njutningsbehov. Med öppna ögon konsumerar du något som du vet inte är nyttigt. Det tycker jag är ärligare än att du sätter i dig produkter med tillsatt socker som du inte alltid är medveten om, säger han i Sydsvenskan.

Så vidare till EU:s opinionsinstitut Europabarometerns undersökning, som visar att 70 procent av svenskarna säger sig motionera minst en gång i veckan. Det innebär enligt DN att Svenskar motionerar mest av alla i EU.
"Din kropp står ut med nästan vad som helst
det är ditt medvetande du måste övertyga"
bild från www.lovethispic.com
Men, som DN skriver blir vi samtidigt allt sämre på vardagsmotion. Allt är alltså inte bra eftersom stillasittande framför en datorskärm inte vägs upp av några gym-pass, i a f inte enligt livsstilsprofessor Mai-Lis Hellénius, som arbetar på livsstilsmottagningen på Karolinska universitetssjukhuset.
– Vi kan inte längre definiera en person som fysiskt aktiv för att den motionerar regelbundet, för vi är samtidigt ett av de mest stillasittande folken i världen. På livsstilsmottagningen får patienter fysisk aktivitet på recept och stegräknare för att aktivera sig.
Hellénius menar dock att motion fortsätter att bli alltmer av en klassfråga och att kunskap om träning sprider sig snabbt i media och på bloggar.

– Det är på gott och ont, säger hon, och pekar på hur detta också skrämmer dem som känner sig långt från nya trendiga träningstips. I Bulgarien, som kommer längst ner i undersökningen, svarar 78 procent att de aldrig motionerar.
– Det är ett land med mycket tuffare miljö. I Sverige har vi många som har tid, ork och möjligheter att motionera, säger Mai-Lis Hellénius. Än mer än klassfråga med träning där alltså.


Inga kommentarer: