måndag 8 oktober 2018

Godaste Karl-Johan [porcini]

Konstigt nog är det en hel del svamp, trots den torra sommaren. Jag har omöjligt hunnit plocka någon själv men kära syster har plockat desto mer och delade med sig av torkad Karljohansvamp till mig, till min enorma glädje
För tat tillaga den på smakfullaste viset anlitade jag www och fann bl a svampexpert Bo Nyléntips i SvD som skriver att han "tycker utan tvekan att karljohan är den godaste svampen och föredrar att äta den utan andra tillbehör".
Jag började med att blötlägga porcini [sten sopp] 5 min i hett vatten och följde så hans råd om
Bo Nyléns bästa karljohan
Jag skivade  karljohansvampen i ungefär 5 mm tjocka skivor.
Fräste det i
rikligt med fin olivolja
i en gjutjärnspanna. (Undvik smör då det "dominerar svampens egen smak") Tillsatte
skivad vitlök (viktigt att den inte pressas),
salt, peppar, persilja och cayennepeppar.
Stek svampen ordentligt, nästan så den är friterad. Serverade så svampen med
en klick creme fraishe
Mycket gott!

Inga kommentarer: