måndag 11 januari 2016

Värm bort cancern och bröstcancer kan bestämmas utan kniv!

Svensk forskning är verkligen fortfarande framgångsrik, trots de neddragningar som varit. Tänk bara på det där med Energipappret, som jag skrev om härom dagen, men även medicinskt.
För inte ens en vecka sedan skrev DN om Trinitymetoden, som du kan se beskriven närmare nedan:
Bild lånad från DN om du klickar på
den öppnas en större version av den
Forskare på Karolinska institutet har tagit fram en ny metod för att döda tumörer. Nu söker de tillstånd att testa behandlingsformen inom palliativ vård, alltså för att lindra smärta och symtom.
– Vi vill ge dödsdömda ett längre liv, säger läkaren Gert Auer till DN, som fortsätter  "Radiofrekvensablation är en etablerad behandlingsmetod för spridd cancer, men här i Sverige används den i begränsad omfattning. Metoden går ut på att en elektrod förs in i tumören och hettar upp cancercellerna som dör av värmen." [Genomgående mina kursiveringar.]
På Karolinska institutet har forskare nu vidareutvecklat metoden så att elektroden förs in med än större precision i det område det behövs för att döda hela tumören.
Sedan tidigare har forskarna fått regionala etikprövningsnämndens tillstånd för att testa metoden i kurativt, dvs med  syftet att bota för bröstcancerpatienter. "Inom kort planerar de att söka tillstånd även för  palliativ – livsuppehållande – vård på samma patientgrupp. De vill också ha klartecken att pröva metoden på andra cancerformer, i första hand prostatacancer.
 – I stora länder som Tyskland och Frankrike är radiofrekvensablation en standardbehandling för palliativa patienter. Det är anmärkningsvärt att det inte är så i Sverige, säger Gert Auer, professor vid institutionen för onkologi-patologi på Karolinska institutet.
I dag finns huvudsakligen tre behandlingsmetoder inom cancervården: kirurgi, strålbehandling samt läkemedelsbehandling som cellgifter, antihormoner och antikroppar. För många medför de svåra biverkningar och kräver längre sjukhusvistelser.
Fördelen med K I-forskarnas nya metod är att den är mycket lindrig för patienten och inte kräver mer än en timmes sjukhusvistelse. Behandlingstiden är individuellt avpassad, men tar inte längre än 20 minuter.
– Det är praktiskt taget inga biverkningar. Men efter varje behandling blir det en läkningsprocess i det aktuella området, säger Gert Auer."  Läs gärna hela artikeln här!

bild lånad från svt.se
Dessutom presenterade svt.se på årets första dag nyheten att Uppsala Universitet precis i sluttampen av 2015 offentliggjorde sin nya metod för att bestämma typ av bröstcancerbehandling.
En ny studie har nämligen visat sig lika tillförlitlig som standardmetoden, samtidigt som patienten slipper de kirurgiska ingrepp den kräver för att ta vävnadsprover. Även de resultaten tyder på att metoden dessutom kan leda till en mer korrekt behandling. "Tack vare ny forskning vid Uppsala Universitet kan bröstcancer lättare upptäckas och diagnostiseras utan kirurgiskt ingrepp.  
Nu för tiden upptäcks bröstcancer mestadels genom att ta vävnadsprover, vilket är en dyr behandling som även innebär kirurgiska ingrepp på patienterna.  
Tack vare studien vid Uppsala Universitet, som publicerats i tidskriften Theranostics, har man nu kommit fram till att det finns skonsammare metoder som kan upptäcka cancern på lika bra, om inte bättre sätt

Bild lånad från www.breastcancerreport.com
Metoden innebär en  bildanalys, vilket innebär att kirurgiska ingrepp inte behövs.  Studien gjordes på 16 drabbade kvinnor, som undersöktes under pågående behandling av metastatisk bröstcancer. 12 av dem hade diagnosticerats med HER2 (human epidermal growth factor receptor type 2) som innebär en positiv modertumör, medan fyra kvinnor var HER2-negativa. "Samtliga undersöktes med en kombinerad PET/CT-metod (bildanalys) med en ny spårmolekyl för att identifiera HER2-metastaser. Resultatet visade att halten av HER2 i metastaserna. mättes korrekt med den nya metoden och alltså fungerar tillfredställande[sic!]. Dessutom fann man att halten HER2 i metastaserna i en del fall skilde sig från modertumören, vilket ledde till justerad behandling.  
'Vår studie ledde till att två patienter påbörjade och en patient avslutade HER2-riktad behandling', skriver Jens Sörensen, forskare och adjungerad professor vid institutionen för kirurgiska vetenskaper vid Uppsala universitet" Så nog händer mycket inom svensk forskningsvärld!

Nu kunde tyvärr inte någon av dessa fantastisk metoder rädda ikonen David Bowie, som jag fick höra gått bort i just cancer vid 6.30 igår morse. Hans officiella Facebook-sida skrev igår att "David Bowie dog fridfullt idag omgiven av sin familj efter en modig 18 månader lång kamp mot cancer." 
Jag är så glad för att han hann släppa Black Star, som givit honom sådana enorma lovord, innan det tog slut. 
Fast jag helt glömde honom när jag skrev om musiken som gjort mig till den jag är. För i början av 1980-talet, mitt emellan Kate Bush och Sting, borde Heroes (ovan) absolut finnas. Jag anser nämligen att den är en av de absolut bästa låtar som någonsin gjorts. Under Röde Piraten-tiden kom också Bowie med sin Let's Dance(1983), där jag tyckte att han var  lik Burt Lancaster i videona från den. Älskade den därför, men än mer har just Heroes från 1977 varit viktig för mig. Sedan kan det mycket väl vara Bowies röst som gjorde att jag gillade Sisters of Mercy så. Andrew Eldritch sjunger oerhört likt honom även gällande t ex fraseringen. 
Jag trodde att jag skrivit nog om Bowies betydelse på Facebook, om hans genialitet som för bara några dagar sedan (på födelsedagen då han också släppte Black Star,) omvittnades av Johan Renck, som regisserat hans Lazarus (ovan), i Kulturnytt (hittar tyvärr inte klippet. Bowie fortsatte att jobba med inspelningar hela förra veckan. Så kom jag på att det ju var just genom Bowie jag introducerades för den  allra störste, Iggy Pop. Slutar i moll, med just Lazarus och ber dig att verkligen lyssna på texten.
bild lånad från www.cafepress.com
Nu hjälps vi åt och gör vi den till en hit, inte bara för Bowies skull utan för Fuck Cancer! Eller hur?
Bild från min Instagram för på sin Twitter skriver Iggy just: MEDDELANDE FRÅN IGGY: "Davids vänskap var ljuset i mitt liv. Jag har aldrig träffat en så brilliant person. Han var den bäste som finns. - Iggy Pop"


Inga kommentarer: