tisdag 26 januari 2016

Terror för katter med gurkor!

Nu är jag äntligen inte ensam om min avsky för filmer med den kattortyr det innebär att skrämma dem med en gurka. Experten slår larm: Filmer med katter och gurkor är vidriga är en rubrik ur tidningen Land 21 januari.
bild från Land 
Så här uttrycker sig dr John Bradshaw, som är expert på kattens beteende vid University of Bristol  till National Geographic (också det faktiskt i november):
–De här filmerna är vidriga. De uppmuntrar folk att skrämma katter för att sedan skratta åt dem [genomgående mina kursiveringar].
"Enligt honom triggar det nya föremålet på golvet en stark överlevnadsstrategi hos katten. När nya, okända saker dyker upp där de inte brukar vara hoppar katten snabbt undan för att kunna bedöma ett eventuellt hot på avstånd.
--- Att just gurkorna utlöser en så kraftig reaktion kan bero på att formen påminner om en orm, något som katter instinktivt är rädda för.  För att göra saken värre utspelas filmerna på en plats som katter verkligen förknippar med trygghet och lugn. Att skrämma dem just vid matplatsen eller där de sover är alltså extra grymt.
John Bradshaw betonar att det inte bara är lite småelakt at skrämma en katt med vilje, det kan orsaka direkt skada.
–En katt som skräms på det här sättet kan hoppa in något och skada sig, till och med bryta ett ben. Känsliga katter kan också bli så rädda att stressen stannar kvar länge.

Alltså precis som jag skrev redan i november. Undrar vad han har att säga om att leka med laser, som jag slutade med, när jag upptäckte att min lilla gumma blev frustrerad av att aldrig kunna fånga det hon jagade. Jag gav då bort den.

r ovan kan du se mitt mänskliga gurkexperiment istället (fast det blev filmat på snedden). Visst hoppade han till en aning när han fick syn på den, fast han påstår att så inte är fallet?
den gurka jag använde i experimentet
"Vad var det jag sa", som min kära mor, skulle ha sagt eller Hate to Say I told you so som the Hives sjunger.

Inga kommentarer: