fredag 16 oktober 2015

Syltade gröna tomater

Jag har, som jag skrivit flera gånger, fått enormt mycket tomater. Idag har jag plockat även de gröna, för nu tror jag inte att fler kommer att mogna. Min kolonigranne Gunnel gav mig ett toppentips på att sylta gröna tomater med 1-2-3-lag, så ska det hålla i upp till två år.

Så här enkelt är det:
Pricka skalet till tomaterna med en gaffel e dyl, (så de inte exploderar av hettan).
Koka de gröna tomaterna i 4 - 7 minuter, beroende på storlek. (Jag tog bort skalen från de tomater som hade fula skal efter kokningen.) 
de små tomaterna ska koka kortare tid, så dem hade jag i en sil
Gör 1-2-3-lag
Koka upp
1 dl 12%-ig ättiksprit
2 dl socker 
3 dl vatten
och se till att sockret löser sig
Lägg tomaterna i en steriliserad burk
1 del 12%-ig ättiksprit, 2 delar socker och 3 delar vatten
Häll över 1-2-3-lagen, skruva på locket och låt svalna i rumstemperatur (så inte burken spricker!). När burken är kall ställ den i kylskåpet. De är fantastiskt goda till i princip allt, så det är ett riktigt bra tips!

Inga kommentarer: