måndag 20 april 2015

Soligt blommig helg

Greta är en sann soldyrkare och nöjd med helgen
Här kommer lite vår-soliga bilder från helgen på ett soligt Österlen:
Årets majblomma


Stinas kafé i Kivik där de har världens godaste äppelkaka
Esperöds arboretum doftar verkligen fotosyntes
Miljön är fantastiskt pittoresk, fågelsången fyller luften och
marken svämmar nästan över av gullstjärnor,
Vitsippor är det också gott om
Det är mjukt att gå på stigarna
och även orkidén nunneört finns en hel del av
För att nu inte tala om all ramslök.
Den gjorde Maja en stark men god pesto på som också innehöll mandel istället för nötter.
Riktigt vacker skymning på lördag kväll:
På söndag flyttade jag ut några av mina pelargoner dagtid.
Jag satte nya skott att ta till kolonin och fick givetvis god hjälp av Greta med allt.
Faten matchar verkligen särskilt en av pelargonerna.

Kolonigrannen har vad som ser ut att vara en hägg, men som inte luktar alls. Det är tydligen en häggmispel.
 På kolonilotten har jag varit och jobbat både lördag och söndag och i växthuset händer mycket.
Nu har mina druvor äntligen börjat få blad. Ovan min Merlot. Jag var lite orolig ett tag att de inte klarat vintern...
I komposten hittade jag detta, som jag först tyckte såg ut som krokusar, men de har inga lökar. Frågade alla min duktiga trädgårdsvänner via webben, men de är osäkra. Några tror på irisar, så hoppas verkligen det!
När jag grävt rabatter har jag ju flyttat en hel del till komposten så det är mycket möjligt att jag fått med sådant jag inte var planterat där. Årets första nyckelpiga dök upp där med.
Nu har magnolian börjat blomma här med! Dock inte min, men jag gläds åt alla de andra som växer här. Nu är alltså tiden här, som jag längtat efter så länge. Helt makalöst underbart och det hoppas jag att också nu har det!

Inga kommentarer: