onsdag 15 april 2015

Gullstjärna och blåstjärna!

Språk och växter roar mig oerhört och när de kombineras blir jag riktigt lyckJag har länge varit förtjust i scilla, som blommar så tidigt och gör världen vackert blå. När jag så läste i DN hur de livsnödvändiga de är för insekterna tidigt på våren och att de kallas blåstjärna på svenska bekräftades min kärlek till dem ytterligare.
När jag sedan såg dessa gula stjärnliknande blommor som påminner så om scilla tänkte jag att de bör heta gulstjärna. Fick då veta att de heter Gagea lutea på latin och på engelska faktiskt Yellow Star of BetlehemLetade lite till och fann slutligen att de faktiskt heter Gullstjärna på svenska. Fantastiskt!
Scilla, eller blåstjärna är en hyacintväxt, som finns i flera varianter, där Scilla sibirica är den vanligaste (överst) med vit mitt och gula pistiller. Den  trivs bäst i en väldränerad och fuktig jord och förökar sig ofta rikligt så har du valt planterat dem i gräsmattan blir den gärna helt blåblommig. Trivs bäst i halvskugga i väldränerad. Blommor tidigt i april-maj med klarblå blommor. Planteras på hösten i september, sätt lökarna 10-20 cm djupt med ca 5 cm mellanrum.
Gagea lutea eller gullstjärna är däremot en flerårig liljeväxt som trivs bäst i mullrik jord och är en vårlök med frön som lockar till sid myror så att de sprider växten till nya växtplatser.

Inga kommentarer: