lördag 25 april 2015

Joseph Beuys och konceptuell konst

Förra påsken lovade jag att återkomma till konstnären Joseph Beuys, men det har jag helt glömt bort, så därför gör jag det nu istället. Förlåt!
Det var mellan 7 mars och 9 juni ifjol som Joseph Beuys' skiftande verk i olika tekniker visades på Louisiana. Utställningen visade verk från hela Beuys karriär från 1940-1980-talen, men i mindre format.
Skisser och dagboksblad i olika material
Beuys är en av Tysklands, jag skulle t o m vilja  påstå världens mest inflytelserika konceptuella konstnärer. Konceptuell konst innebär att konstverken främst ligger i idéer eller koncept, istället för ett traditionellt fysiska konstobjekt. Konceptuell konst var som störst från 1970-talet, men egentligen har just konstnärer som Beuys jobbat konceptuellt väldigt mycket längre. Jag tänker här på t ex Marcel Duchamps Fontän,
Demonstration for Piet Mondrian och
Demonstration for Jan Vermeer, båda av pigment på foto
Joseph Beuys (1921-1986) var en tysk tecknare, skulptör och konstteoretiker, som var verksam i såväl Europa och USA. Han studerade vid konstakademien i Düsseldorf 1946-1951, var aktiv inom Fluxus-rörelsen och 1961 blev han också professor i skulptur i Düsseldorf. Han hade ett stort intresse för naturvetenskap, folksagor och mytologi och just det märks tydligt i hans väldigt varierande verk. Han jobbade med traditionella tekniker som teckning, måleri och skulptur, precis som med just konceptuella verk och aktioner. Här visas hans verk som var  små till formatet. Han skissade och experimenterade med material och hans visuella dagbok blandar observationer och klassifikation på samma sätt som inom vetenskapen. Kanske är det just därför jag själv känner ett släktskap med hans konst? Hans kreativa kraft i konstverken känns som inom ett vetenskapligt laboratorium.
" Louisiana på Papir är en serie mindre utställningar, som visar konstnärens kreativa process och idésamling för r konceptuella verk. Dessa pappersarbeten ger en alternativ bild av konstnären. Inte minst i Joseph Beuys' fall, har utställningen en annan ton än när Beuys annars visats på museum, då hans installationer och mytologiska verk är dominanta. Han var tecknare framför allt, men också skulptör, gjorde installationer, performance artist, konstteoretiker och lärare".
Skisser och dagboksblad i olika material
Min egen fascination för Joseph Beuys beror dock främst på hans livsöde, som precis som Frieda Kahlos och mitt eget. innehåller dramatik. Beuys tjänstgjorde i flygvapnet under andra världskriget och då kraschlandade han på Krim. Där han låg skadad tog nomader hand om honom och smörjde in honom i fett och lindade in honom i filtar, så att han inte skulle frysa ihjäl. Just det gav honom enormt starka känslomässiga band till de båda materialen, så just fett och filt blev material han ständigt återkom till i sina verk, t ex i Fat Cair (1963) och The Pack (1969). Beuys menade var övertygad om och försökte sprida budskapet om att just fett och filt, trots sin enkelhet, utgjorde en betydande del av allas vår vardag, och att vår vardag och konsten var oskiljaktiga. Det var också i enighet med 60-talets Fluxus-rörelses avståndstagande från den (enligt dem själva) "ökande kommersialiseringen"

Inga kommentarer: