lördag 17 augusti 2013

Besök i det förflutna

Igår var syster Maja, mina föräldrar, som nu är här på besök, och jag på besök i det förflutna.
Min far föddes och växte upp i Strömsund, mina farföräldrar bodde där i hela sina liv och jag och mina systrar har spenderat väldigt mycket tid hos dem. Bl a på hembygdsgården med Jätten Jorm. Över Vattudalen cyklade vi på somrarna ända uppifrån Bygda ovanför Lindbergsbacken, till badet på Näsviken.
I år är det tio år sedan in farmor gick bort och tjugo år sedan min farfar gjorde detsamma, så numer är vi väldigt sällan där. Senast stannade jag till där i februari på väg med bussen till Umeå och då var där isande kallt och vackert.
Här på Kafe Tomten och hembygdsgården har jag varit många gånger, firat kalla midsommaraftnar och sett konserter. Igår var där stängt pga sjukdom, men slöjdmässan är öppen. Hela besöket på Flata kändes som en resa tillbaka i tiden. Vemodigt (som så mycket annat i mitt liv den senaste månaden) så nu måste jag bege mig in i en ljusnande framtid!
Ett gott liv är när du inte förväntar dig något,
göt mer, ler ofta, drömmer stort, skrattar mycket
och inser hur välsignad du är för det du har.
Måste ta mig åter till de känslorna igen!

Inga kommentarer: