lördag 27 juli 2013

Kombinerad lax med mango

Riktigt gott tycker jag det är med lax, precis som med mango. Kombinationen bör alltså bli fantastisk, tänkte jag när jag använde mig av receptet till  Sotad lax med mangosalsa som grund, fast jag varken grillade eller åt det i tacoskal, utan jag så här:
Min Sotade lax med mangosalsa 1 port
Börjar jag med att göra kryddblandningen
½ tsk koriander 
1 tsk spiskummin 
1/2 tsk nymalen svartpeppar 
1/2 tsk salt 
½ tsk mörkt muscovadosocker
Blanda alla ingredienser väl. 
1 portionsbit rå lax
Gnid in laxen med den och stekte i min grillpanna. Medan det steks gjorde jag salsan så här:
½ mogen mango 
1 salladslök
½ chilifrukt
½ kruka mynta 
färskpressad limejuice
Skala, dela, kärna ur och tärna mangon. Strimla salladslöken fint.  Dela  kärna ur och finnhacka chilin. Hacka myntan. Blanda mango, salladslök, chili, mynta, limejuice och salt.
 Det blev verkligen en perfekt och god kombination!

Inga kommentarer: