torsdag 4 juli 2013

Hemrörd Amarula-glass

Jag fick en glassmaskin i födelsedagspresent och har lite svårt att förstå att det tagit ända till nu innan jag provat den, jag som är en sådan glass-tok!
Glassmaskinen jag fick heter Waver IC-201930 och är köpt hos Bo Ohlsson i Tomelilla. Den rymmer bara 1½ l och större är omöjligt för mig eftersom jag har en sådan liten frys. Det finns flera recept i instruktionsboken, men jag gör "den gamla vanliga" punschglassen efter farmors recept fast med Amarula istället för punsch.
Enligt instruktionsboken är det svårt att göra glass med alkohol, men utan glassmaskin gör alkoholen att det inte bildas kristaller när man fryser, så det tror jag inte det minsta på. 
Läs instruktionen till just din glassmaskin,men jag började med att frysa in min åtminstone över natten i en plastpåse, så att den inte blir frostbränd, då blir glassen inte god.
Amarula-glass
3 - 4 äggulor 
1/2 dl socker 
vispas hårt innan man tillsätter 
1/2 dl  Amarula eller annan likör
3 dl hårt vispad grädde 
vänd ned i glassmeten. Frys in minst 2 h. Utan glassmaskin frys i minst 6 h.
Så skrapade jag över den halvfrusna glassen i maskinen och körde det i ca 5 min, men det där är säkert olika för olika maskiner! Om jag inte skulle ha förfryst skulle det ha behövt köras 30 - 40 min i maskinen, men nu gick det fort innan glassen var så klar att vispen bytte håll.
Servera direkt, gärna med mörk choklad riven i ett tjockt lager över. Fantastiskt gott att avnjuta på solig balkong. Jag ställer in glassmaskinen i frysen igen direkt när den diskats och är torr så att den alltid ska vara redo för att testa att göra ny glass. Nästa gång kanske en jordgubbssorbet eller annat gott!

Inga kommentarer: